May 3, 2010

BUMI DAN LANGIT : Pijak dan junjung

Hampir dua tahun diam di Tanjong Malim. Cukup menarik. Beberapa pengalaman membuatkan kita semakin berani menyusuri onak dan duri. Kononnya orang kampung aku kata KahaQ. Apabila menginjak kaki ke tanah tumpah darah sendiri, ada auranya yang tersendiri. Jiwa tertarik-tarik untuk terus diam di Perak. Bagaimana memungkinkan impian menjadi realiti? Itu bergantung pada kreativiti dalam menangani permasalahan secara berhemah terhadap apa jua yang berlaku dan sanggup menanggung risiko.

Situasi ini memerlukan kekuatan jiwa dan minda dalam penghadapi kesan keputusan DIAM di Perak. Selongkar segala apa kesan yang bakal diterima sama ada baik atau sebaliknya. Merujuk blog seorang rakan maya, ada benar motto blognya Perantau di perantauan - langkah diatur dan terus melangkah... di rantau atau di lubuk... rasanya sama tiada beza...
Motto blog perantau di perantauan

Berkemungkinan apa yang dilaluinya sebagai Perantau di perantauan memberi pengalaman yang amat bermakna. Maka, diamlah di mana jua, apa yang ditempuh, harus diharungi. Di mana jua semuanya ada. Pelbagai warna yang menyerikan Warna-warni Kehidupan.

Namun demikian, sebuah blog sahabat Dendam Perantau ini juga memaparkan pengalaman pahit manisnya di perantauan yang memberi kesan mendalam pada dirinya yang dialirkan kepada pembaca. Lihat di sini.
Cukup terkesan dengan motto blognya iaitu 'hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, tragis lagi hujan batu di negeri orang'. Hehhehe..kreatif sungguh dan 'kena' dengan perjalanan hidupnya.

motto blog dendam perantau

Persamaan dalam kedua-dua blog itu ialah perjalanan kehidupan yang melibatkan manusia-manusia di sekeliling mereka. Cuma, bezanya cara menghadapi dan menanganinya. Benarlah dikatakan orang tua-tua dulu. Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung. Selagi masih kuat memijak dan menjunjung, di situlah kita DIAM.

Oleh itu, aku tanya pakcik google yang boleh membantu dalam menguruskan hal yang sewajarnya. Ada satu pertanyaan yang menarik dalam hati kecil aku.

"Mengapa orang luar, boleh berpetualang dan maustatin di kampung laman aku? Sedangkan aku masih berkira-kira?" hati kecil nakal yang sedang mengomel. Hehehhe.
Peta lokasi
Panorama petang matahari jatuh

PelantaQ

Hasil laut

Aku ada jawapan untuk mengiya atau menidakkannya. Namun, aku sedang menguncikan pemikiran positif dalam memberikan jawapannya... Wallaualam.


Kenapa dan mengapa untuk gambar ini?

Seharusnya kita bekalkan segala yang patut sebelum kita "DIAM". Wallahualam.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template