Apr 8, 2010

KERETA LELONG KASTAM : Muncul lagi



Malam tadi aku merayau blog rakan lama di Kluang. Beliau menceritakan berita sensasi pelbagai isu. Satu kisah menariknya ialah berkaitan lelongan kereta kastam untuk April 2010. Klik di sini. Siap ada gambar BMW berharga RM130k (bila aku tgok secara online). Bertuah sungguh. Nampaknya, memang dia udah pergi tengok di gudang Johor Bahru.

Kisah dulu:

Sewaktu aku masih di Kluang, aku pernah ke gudang lelongan di Johor Bahru. Klik di sini. Ada juga pergi sefamili meninjau gudang Kastam di Batu Pahat tetapi udah tak jumpa linknya. Sorry. Agak menarik jika dapat melihat kenderaan lelong kastam dengan meninjau, menyentuh dan membelek sendiri.

Asasnya, tender lelongan kenderaan kastam adalah secara bersepadu. Konsep bersepadu yang diamalkan ialah semua cawangan Kastam di setiap negeri melaksanakan tender terbuka pada awam secara terus di pejabat lelongan dan secara online itu pada tarikh dan masa serta terma yang sama. Tahap mana kesepaduannya, aku tidak ketahui. Mungkinkah hanya paparan di website dan pameran di tapak lelongan? Atau mungkinkah terdapat tangan-tangan ghaib yang masih terdapat pada kereta itu sehinggakan kereta sekadar 'untuk pameran'.

Kini :

Petang tadi, aku call ke Kastam di Putrajaya untuk ketahui keadaan lelongan secara online. Step by step dimaklumkan pada aku untuk membuka website tersebut. Akhirnya dapat juga aku lihat kenderaan lelong kastam mengikut jenis-jenis kenderaan.

Apabila dibuka laman tersebut, terdetik juga dihati aku tentang kenderaan lelong kastam tersebut. Kenapa tidak banyak kenderaan lelong kastam yang dipamerkan dalam website? Pelbagai kemungkinan menyebabkan ianya terjadi sebegitu.

1. Mungkinkah tidak semua kenderaan lelong kastam itu dipamerkan dalam website?
2. Mungkinkah gambar-gambar kenderaan lelong kastam itu adalah gambar lama?
3. Mungkinkah sememangnya tidak banyak kenderaan yang dibuat lelongan untuk kali ini?






Nota:
Nilai deposit tender adalah 10% daripada harga tawaran tertakluk kepada minimum RM25.00 dan maksimum RM10,000.00. Deposit tender boleh dibuat dengan menggunakan Bank Draft/Banker's Cheque atas nama "PENGARAH KASTAM NEGERI". Borang tender boleh di muat turun dari laman web atau boleh didapati dengan PERCUMA di Pejabat Kastam yang terlibat dengan tender di atas.

Walau bagaimanapun, aku sekadar tengok online sahaja kerana dalam gambar tidak sama dengan keadaan yang sebenar. Melayan selera saja. hehhehe

3 Coretan Lain:

CHEKGU ALAN on 10/25/2010 10:09 AM said...

ape alamat yew?

ericoanaci on 11/16/2011 11:06 AM said...

NI ALAMAT DIA http://kutooobamboo.blogspot.com/2011/11/lelong-kastam.html

muahamad fadzil on 3/10/2015 12:30 AM said...

kalau sy letak bank draft nama "PENGARAH KASTAM NEGERI JOHOR" boleh ke??? dh tersalah ni

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template