Apr 17, 2010

Kenapa lelaki tertarik dengan wanita seberang?



Ruang kebebasan oleh pihak suami dan keinginan dilayan seperti "raja" menjadi faktor tarikan dalam mencari pasangan. Adakah faktor dan sikap si suami yang sebegitu menjadi 'impian' wanita-wanita di Malaysia? Apakah dengan faktor urbanisasi dan modenisasi melenyapkan faktor layanan si isteri kepada si suami? Adakah kerana si suami memiliki ciri-ciri berdikari dalam diri sehinggakan si isteri terleka untuk memberi layanan secukupnya? Adakah kerana faktor kesibukan kerja dan urusan lainnya dalam diri si isteri menyebabkan layanan kepada si suami agak terabai?

Jika disingkap persoalan sebegini, pastinya ramai para isteri di luar sana akan mencemuh dan mula merobek rongga-rongga kekhilafan si suami untuk menyelamatkan situasi si isteri agar tidak dilabelkan sebagai isteri kurang sifak keisteriannya. Kekadang, ada juga si isteri yang merasakan diri mereka terabai dan tidak mendapat layanan emosi si suami menyebabkan si isteri merajuk hati dan tidak lagi melaksanakan konsep layanan pada si suami?

Apa-apa pun, konsep bertolak-ansur dan matlamat keluarga melebihi matlamat diri-sendiri mampu menyelamatkan situasi tidak diingini berlaku. Penceraian, pergaduhan dan berperang emosi akan berlaku apabila individu sama ada si suami atau si isteri terlalu memikirkan konsep diri sendiri.

Apa yang aku dapat daripada awak? Aku sudah memberikan layanan yang terbaik, tapi kamu terleka..


Soalan-soalan sebegini mencetuskan pergolakan emosi dan kecelaruan peranan masing-masing. Keberantakan akan mula tercetus, akibat konsep diri melebihi konsep keluarga. Pengorbanan dan keikhlasan dalam memberi dan menerima seadanya pasangan akan meneutralkan tuntutan kehendak peribadi...
Klik di sini dan di sini.

Gambar hiasan : Pasangan pengantin indonesia yang telah mendapat buku nikah

Kelangsungan memenuhi kehendak peribadi si suami akan menggalakkan terjadilah insiden seperti laporan di akhbar Utusan Malaysia. Malahan, kuasa penentu ada di tangan si suami. Dalam tempoh sebulan, seramai 30 orang lelaki rakyat Malaysia akan mengahwini gadis/wanita Sumatera. Adakah faktor layanan yang diterima menjadi tarikan? Adakah faktor hormatnya si isteri dari seberang menjadi tarikan?

Walau bagaimanapun, ego si lelaki/si suami harus dijaga dan dibelai oleh si isteri agar sentiasa merasakan diri si suami berada di atas. Klik
di sini dan di sini.

Kenyataan sebegini mungkin akan merobek emosi si isteri/wanita di luar sana...tetapi, hakikat tetap hakikat. Lihatlah ragam dan lagak si suami anda.. Apakah kewajaran yang harus anda lakukan demi kelangsungan institusi kekeluargaan yang terbina...

Wallahualam...ketuk kepala, tanya minda....

2 Coretan Lain:

Pak Ngah: on 4/17/2010 7:51 PM said...

:: salam.. hmmm.. ada seorang rakan yang telah membuka ruang untuk perbincangan lanjut..

http://melayuangkat.blogspot.com/2010/04/madu-racun-indon.html

azlanlin on 4/18/2010 1:04 AM said...

To PakNgah:

Salam kembali.

Setiap orang waiman lelaki atau wanita ada pandangan dan pendapat masing-masing. Namun, hanya yang terlibat sahaja ketahui mengapa dan kenapa tindakan 'ke seberang' dilakukan. Tak gitu?

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template