Jan 23, 2010

Tafsiran : Mata vs Minda


Pemerosesan maklumat di minda kita bergantung pada apa yang dilihat dan personaliti kita. Kebiasaannya, kita akan membuat tafsiran sepintas lalu berdasarkan pemerhatian mata kita. Jika direnungkan, kita mudah ditipu oleh mata yang menghantar maklumat untuk ditafsirkan di minda. Itulah dinamakan persepsi.

Impak penafsiran sebegini, membuatkan orang yang berkepentingan seperti jurujual, ahli politik, pembuat iklan dan sesiapa saja yang cuba mengaut sesuatu benefit/keuntungan daripada tafsiran mata. Oleh itu berhati-hatilah dengan tafsiran mata.

Atas dasar inilah, kita sebagai penerima maklumat, tidak seharusnya terus membuat tafsiran semata-mata berdasarkan maklumat mata/telinga. Sebaik-baiknya, minda kita perlu memproses semula maklumat dengan membuat analisis daripada pelbagai sudut sebelum digunapakai maklumat yang diterima. Untuk tahap proses maklumat sebegini, tidak ramai yang gemarkannya. Ini kerana ianya memerlukan kita berfikir sebelum meluahkan apa yang ditafsirkan. Sebab itulah, orang tua-tua selalu berpesan. 'Fikir dahulu sebelum berkata-kata'.

Sumber : facebook Cikgu Murni

Untuk menjelaskan berkaitan tafsiran mata dan minda, gambar di atas mampu menerangkannya lebih lanjut. Gambar buah tersebut agak berlainan dengan buah yang spesis dengannya. Kelainannya itu menjadi isu penafsiran.

Begitu jugalah kelainan-kelainan perwatakan dalam kehidupan sekeliling kita. Kelainan terbentuk akibat penyuburan personaliti sejak kecil, perbezaan budaya, corak berfikir, perbezaan pengalaman yang ditempuhi telah menyebabkan setiap orang adalah berbeza. Hasil perbezaan inilah membuatkan terdapatnya kelompok-kelompok dalam masyarakat. Perbezaan kelompokan inilah menjelaskan penafsiran yang berbeza-beza terhadap sesuatu perkara.

Maka, apakah tafsiran anda terhadap gambar dia atas?

3 Coretan Lain:

ONE ZABA on 1/23/2010 9:24 PM said...

tafsiranku...

buah pun berkhatan.

azlanlin on 1/23/2010 10:16 PM said...

To One zaba:

Zaman dah berubah... rupa paras juga berubah-ubah..

DUN Behrang 2020 on 1/26/2010 11:00 AM said...

Tafsiran aku...kena bwk jumpa wak tukang urut tu...

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template