Jan 28, 2010

Kuasa Tarikan : Penampilan

Penampilan dalam berpakaian amat bererti bagi sesetengah orang. Namun, ada juga yang tidak mementingkan penampilan berpakaian. Semuanya bergantung pada personaliti seseorang.

Ada sesetengah orang lelaki, berpakaian adalah mengikut situasi. Ada yang suka berpakaian kemas walaupun simple. Ada yang gemarkan lengkap segala akseori badan dan semestinya berjenama pakaian mereka.

Sesetengah orang, tidak bersetuju bahawa cara kita berpakaian mencerminkan peribadi kita. Mungkin benar dan mungkin tidak benar. Segalanya bergantung pada tujuan, personaliti kita dan kepelbagaian situasi yang dilalui.



Mari kita perhatikan, gambar anak kecil ini. Pakaiannya adalah simple dan melambangkan keperibadian mereka yang setara dengan peringkat umur. Namun jika pemakaian mereka diubahsuai dan meletakkan cara berpakaian mereka mengikut situasi yang dilalui, pastinya memberi impak yang maksimum.




Apabila diperhatikan, aku sendiri macam tak percaya. Betulkah mereka yang aku kenali? Di awal tahun, pastinya mereka memerlukan gambar ukuran paspot untuk kegunaan di sekolah. Apabila diminta oleh pihak sekolah, stok gambar juga telah kehabisan. Maka....terpaksa la memanipulasikan apa yang ada dan dimurnikan penghasilannya.. Akhirnya, cuci saja gambar tersebut utk dijadikan stok gambar anak-anak berukuran paspot. Boleh kut noooo....?
Continue Reading...

Jan 27, 2010

Cuai : Kemusnahan Harapan dan Pengharapan.

PERTAMA
Jangan Percayakan Orang Lain 100% Hatta Sahabat Kita Sendiri.
KEDUA
Jangan Lalai Dan Cuai Hingga Membuka Ruang Untuk Memusnahkan Harapan, Cita-Cita Serta Usaha Diri Sendiri.

KETIGA
Mengingatkan Saya Supaya Jangan Jadi Pemimpin Hasil Menjatuhkan Orang Lain.
"

Sumber : Mohamad Azri Amatan

******************
Pengalaman yang beliau lalui, jelas memberi gambaran tentang konsep harapan dan pengharapan terhadap proses tindakan yang sedang berlangsung. Cerita dan pengalamannya tercatat dalam blog peribadinya selaku medium untuk mewarnai suasana pemilihan perwakilan pelajar UPSI bagi sesi 2010/2011.



Asasnya, akibat kesilapan kecil dan tidak menepati ketetapan yang beliau lakukan dalam borang pencalonan (tidak menulis nama menggunakan huruf besar) menyebabkan pencalonannya telah dibantah oleh pihak lain. Walaupun di peringkat awal proses penyerahan borang pencalonan, beliau telah diberikan jaminan lisan oleh pihak sekretariat pemilihan perwakilan pelajar bahawa borangnya tidak menjadi suatu kesalahan dalam proses pemilihan calon. Hatinya tetap berdetik untuk mengisi semula borang yang baru kerana kesilapan tersebut. Namun, "kata-kata manis" pihak sekretariat menyebabkan beliau terus berada dalam keadaan yang tetap silap. Impaknya, harapannya untuk berbakti dalam barisan kepimpinan perwakilan pelajar telah musnah hasil kesilapannya sendiri.

***************
Mari kita renungkan proses perjalanan seharian dalam kehidupan kita. Berapa ramaikah yang benar-benar teliti dalam melibatkan sesuatu proses tindakan yang diambil. Berapa ramaikah yang membuka ruang-ruang kesilapan walaupun sekecil zarah. Berapa ramaikah yang memberi ruang-ruang kesilapan itu dilakukan. Akibatnya, hasil percayakan kata-kata orang lain hatta yang paling rapat dengan kita sekalipun, mampu memakan diri sendiri.

Juga, ada benar seperti kata-kata Billy Lim dalam bukunya, Dare To Fail (Berani Gagal). Impak kegagalan yang berlaku membuatkan kita lebih berhati-hati di masa akan datang terhadap sesuatu tindakan yang dilakukan. Malahan, kita dapat belajar 'sesuatu' akan kesilapan itu. Namun, akibat kelalaian sendiri menyebabkan kemusnahan harapan yang menggunung terhadap pengharapan yang ingin digapai.

Sewajarnya, kita harus mengetahui gambaran jelas tentang keseluruhan sesuatu proses tindakan yang bakal diambil. Keseluruhan maklumat perlu diperoleh daripada pembacaan atau orang perseorangan. Namun rumusan keputusan sewajarnya ditimbang-tara oleh diri sendiri tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Keputusan harus dibuat tanpa rasa was-was setelah mengetahui kenapa dan mengapa sesuatu keputusan itu diambil.

Dalam perjalanan hidup kita, pastinya terbiasa dengan kata-kata; tak apalah, bolehlah, it's ok, jadilah, dan akibatnya ia berakhir dengan kegagalan. Bukan salah untuk mengalami kegagalan dan kesilapan, namun ruang-ruang kegagalan dan kesilapan itu seharusnya diteliti dan diperhalusi agar ianya menjanjikan hasil seperti yang diingini.

Persoalannya di sini, adakah wajar ruang-ruang kesilapan senantiasa melingkari hidup kita? Dimanakah konsep penelitian dalam diri terhadap sesuatu proses tindakan yang dilakukan? Sanggupkah kita senantiasa bergantungan dengan dengan kata-kata dan harapan yang diberikan oleh orang lain? Ketuk kepala, tanya minda... di manakah kedudukan kita...!!!

Belajar, belajar dan terus belajar dengan kesilapan yang dilakukan agar ianya mampu membina karektor yang berkualiti. Moga-moga, bukanlah kesilapan yang sama akan berulang yang mengakibatkan harapan musnah di kaki pengharapan. Wallahualam.

Continue Reading...

Jan 24, 2010

Pemimpin Berkesan, Organisasi Mapan


Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.

Pepatah itu sangat mendalam maknanya. Kekentalan dan ketabahan jiwa amat diperlukan. Pastinya sesiapa saja pernah melaluinya dalam merealisasikan impian agar terlaksana dengan jayanya. Pendekatan fleksibel berdasarkan situasi, redha dengan ketentuanNya, cabaran demi cabaran yang harus ditempuhi... Semuanya akan mematangkan kita dalam menghadapi cabaran di sekeliling.

Banner yang sudah dinaikkan di laluan utama dalam kawasan UPSI

Asasnya, perancangan yang dirancang sebelum ini terpaksa diganjakkan tarikhnya atas sebab-sebab di luarjangka. Hakikat ini harus diterima apabila terdapat perubahan daripada pihak Jabatan Pelajaran Negeri. Pertambahan kos dan tenaga perlu diseimbangkan. Penggemblengan tenaga kerja harus disatukan. Perancangan harus dipinda, minda harus kental menghadapinya. Maka, kekentalan jiwa dan minda harus disatukan agar ianya terlaksana dengan jayanya. Tambahan pula kesatuan tenaga kerja dengan konsep 'setiakawan' akan menghasilkan sesuatu yang diluarjangka. Insyallah.



Contoh nametag yang bakal digunapakai sewaktu program berlangsung.

Sasaran program ini ialah untuk Setiausaha PIBG sekolah rendah dan menengah daerah Batang Padang dan Hulu Selangor. Pengisian program menjurus kepada membentuk karisma seseorang pemimpin dan tatacara membina networking dengan organisasi di luar sekolah. Garapan khusus program ini untuk ke arah membantu meningkatkan tahap akademik di sekolah seiring dengan NKRA gagasan baru Kementerian Pelajaran Malaysia.

Pelbagai hikmah ditempuhi dalam membina kekentalan jiwa setiap jawatankuasa yang terlibat untuk menjayakan program ini. Terima kasih, saya kagum dengan sifat futuristik, dinamik dan karisma anda sekalian!!! Semoga ianya terlaksana dengan jayanya.

p/s : Aku dapat sms drp setiausaha program. "Rambut makin beruban la. Citarasa pengarah tinggiiii..ramai yang gayat!"

... Semua yang kita lalui adalah untuk membina daya pecutan dalam diri untuk mencapai matlamat gagasan kita! Insyallah, setiap orang akan peroleh pengalaman yang cukup bermakna. Terima kasih pada semua.
Continue Reading...

Mee Kari : Dah jumpa, dah rasa.

Sikap berkeinginan yang tinggi mampu menggerakkan kita ke arah yang dingini mengikut
citarasa sendiri. Sikap begini sangat penting sebagai booster dalaman untuk menggerakkan diri kita ke arah tindakan yang sepatutnya. Tindakan tersebut pula harus menepati kewajaran dan keperluan semasa.

Jika dilihat cerita di sini, ianya memerlukan tindakan yang memerlukan kekuatan dalaman untuk terus tercapai matlamat. Misalnya, tanpa keinginan yang kuat, pastinya sukar untuk bergerak merasai apa yang diingini. Ketika itu harus menepikan hal-hal lain untuk mendapat apa yang diingini.

Ahad, jam 9.00 pagi, anak-anak mula berbasikal ke sekolah untuk ikuti latihan silat. MemBesor sedang khusyuk menjahit baju sekolah berwarna kuning air, khusus untuk kelas RK Amira. MemBesor diajak untuk ke Bidor, beberapa ngomelan kecil pasti terkeluar kerana sedang khusyuk menjahit.

Akhirnya, jam 9.30 pagi kami berdua ke Bidor sebab beberapa bait istilah pendekatan 'mengayat' digunapakai. 30 minit perjalanan melalui highway mengikut panduan arah Sahabat dan Rosni MN, memang mudah untuk kenali gerai tersebut. Terima kasih atas maklumat. Rupa-rupanya, itulah laluan kami apabila pulang ke Pantai Remis. Hahaha. Aku dan Mem Besor ketawa besor.



Akhirnya, tercapai juga hasrat untuk ke sana. Sempat berbual dengan 'orang kuat' di kedai itu. Pemiliknya adalah berketurunan cina. Maka, hasil masakannya adalah ala-ala masakan Cina. Mee kuning yang digunapakai bukanlah mee kuning yang selalu kita beli di kedai runcit @ pasar. Mee kuningnya agak spesial. Tidak menggunakan ubat 'tahan lama'. Maka mee itu tidak berbau seperti yang biasa terdapat di pasaran. Mee tersebut perlu diorder di kilangnya. Maklumat lain dapat disimpan. Teringat aku akan mee kari di kantin SMK Dato' Idris dua puluh tahun lalu sewaktu aku di tingkatan 1 -3. Mee Kari nyonya yang dijual di kantin sekolah! Heheheh


Gerainya dibuka seawal jam 6 pagi untuk pemandu-pemandu lori, kata pemilik gerai itu. Lebih kurang jam 11 pagi, banyak ramuan menu makanannya telah habis.

Continue Reading...

Jan 23, 2010

Tafsiran : Mata vs Minda


Pemerosesan maklumat di minda kita bergantung pada apa yang dilihat dan personaliti kita. Kebiasaannya, kita akan membuat tafsiran sepintas lalu berdasarkan pemerhatian mata kita. Jika direnungkan, kita mudah ditipu oleh mata yang menghantar maklumat untuk ditafsirkan di minda. Itulah dinamakan persepsi.

Impak penafsiran sebegini, membuatkan orang yang berkepentingan seperti jurujual, ahli politik, pembuat iklan dan sesiapa saja yang cuba mengaut sesuatu benefit/keuntungan daripada tafsiran mata. Oleh itu berhati-hatilah dengan tafsiran mata.

Atas dasar inilah, kita sebagai penerima maklumat, tidak seharusnya terus membuat tafsiran semata-mata berdasarkan maklumat mata/telinga. Sebaik-baiknya, minda kita perlu memproses semula maklumat dengan membuat analisis daripada pelbagai sudut sebelum digunapakai maklumat yang diterima. Untuk tahap proses maklumat sebegini, tidak ramai yang gemarkannya. Ini kerana ianya memerlukan kita berfikir sebelum meluahkan apa yang ditafsirkan. Sebab itulah, orang tua-tua selalu berpesan. 'Fikir dahulu sebelum berkata-kata'.

Sumber : facebook Cikgu Murni

Untuk menjelaskan berkaitan tafsiran mata dan minda, gambar di atas mampu menerangkannya lebih lanjut. Gambar buah tersebut agak berlainan dengan buah yang spesis dengannya. Kelainannya itu menjadi isu penafsiran.

Begitu jugalah kelainan-kelainan perwatakan dalam kehidupan sekeliling kita. Kelainan terbentuk akibat penyuburan personaliti sejak kecil, perbezaan budaya, corak berfikir, perbezaan pengalaman yang ditempuhi telah menyebabkan setiap orang adalah berbeza. Hasil perbezaan inilah membuatkan terdapatnya kelompok-kelompok dalam masyarakat. Perbezaan kelompokan inilah menjelaskan penafsiran yang berbeza-beza terhadap sesuatu perkara.

Maka, apakah tafsiran anda terhadap gambar dia atas?
Continue Reading...

Jan 15, 2010

MAI CEK MAI: Mee Kari Ramli Bidor


Bila aku tengokkan cara sajian mee kari di Bidor ni, memang aku terliur. Nak menjejes rasanya. Ada sesapa yang tau lokasinya?



Itulah penangan promotion dilakukan oleh Sahabat lama daripada Melaka. Aku terbayang bahawa, rakyat pemaustatin Melaka juga mampu singgah di Kedai Mee Kari Ramli Bidor, sedangkan aku yang tidak le jauh sangat daripada Bidor pun belum menjamahnya...uiii teringin bebenor teman rasa..


Ada sesapa yang boleh bagi plan untuk ke sana? Apa kata Mr Dun, Mr Malek,Mr GPI atau kawan-kawan yang sewaktu dengannya... Ataupun, jom kita berempat ke sana satu kereta. Joommm..

Maka, tolong ler.. terliur teman ni.. Macam ngidam le pulak... Adehhhhh... Tolongggg...
Continue Reading...

Jan 14, 2010

Tinggal di asrama : Bersedia @ tersedia?


Jam 6.50 petang, aku ternampak kelibat 'minah' berpakaian sekolah menengah sedang berbasikal merah menuju pintu pagar rumahnya. Pintu pagar dibuka, 'minah' itu menyorong basikalnya dan menyusun seiring dengan basikal adik-adiknya. Beg sekolah digalas, basikal dikunci. Pintu rumahnya dibuka.

"Assalamualaikum," suara halus 'minah' itu di luar rumah.

"Waalaikumussalam," sahut suara seorang wanita di dapur.

Minah itu membuka kasut sekolahnya dan disusun pada rak kasut di luar rumah. Lantas, pintu rumah dibuka.

"Kenapa engko menyengih-nyengih ni Long?" tanya ibunya.

"Mama, Along ada rahsia. Mama kena ucapkan Tahniah kat Along le...," balas anaknya.

Aku masih memerhatikan perbualan dua beranak di dapur.

"Kenapa?" tanya ibunya sambil menggoreng nasi goreng di dapur.

"Nanti le, Along mandi dulu. Lepas makan nanti, Along ceritakan yer..," usik anaknya lagi.

***********************
Itulah perbualan dua beranak. Lepas makan, Along menyerahkan sampul putih kepada aku.


"Tahniah. Along minat ke tinggal di asrama? Banyak perkara Along akan belajar nanti. Along perlu uruskan diri sendiri, masa, jadual belajar dan disiplin. Along juga akan jumpa macam-macam ragam kengkawan. Kumpulan kengkawan pulak, ada yang pentingkan diri, ada yang hormat orang lain, ada yang tak ambil kisah orang lain, ada yang terlalu baik, ada yang nakal. Semua watak-watak tu, kita kena belajar kenali. Semua tu jadi pengalaman baru Along nanti. Senang kata, tinggal di asrama macam rumah kedua Along le" panjang lebar penjelasan aku sambil nikmati kopi 'o' selepas makan nasi goreng.

Along mengangguk-angguk, tanda faham. Gambaran ini selalu aku berikan. Juga pengalaman aku dan MemBesor sewaktu di asrama suatu waktu dulu, sering diceritakan pada anak-anak.

Dengan adanya sampul surat putih itu, Alhamdulillah, perbincangan lalu telah membuahkan hasil positif. Terima kasih sesiapa yang terlibat.

**********************
Malam ini, baju dan alatan keperluan sekolah RK di SMK Khir Johari perlu disediakan. Tidak banyak yang diperlukan kerana kebanyakannya telah sedia ada. 'Eco Station' pusat tumpuan untuk memenuhi keperluan asas. 'GrandBuy' juga tempat yang dituju. Alhamdulillah, keperluan asas dipenuhi.



Pendaftaran akan dibuat pada hari Isnin, 18.01.10, jam 9.00 pagi. MemBesor juga akan memohon perlepasan daripada majikannya untuk urusan ini. Insyallah, semuanya akan berjalan lancar.

Selesai membeli-bungkus, pulang ke rumah. Beberapa website aku cari dengan bantuan pakcik google. Klik di sini, di sini dan di sini. Aku dan Along membaca cerita-cerita yang ada tentang tinggal di asrama. Semua itu umpama persediaan awal yang perlu diketahui sebelum tinggal di rumah kedua. Soalan-soalannya, telah Membesor jawabkan. Aku cuma tambah-tambah jer.

Isu sudut positif kenapa Along perlu tinggal di asrama telah dijelaskan. Adakalanya ibubapa tidak menjelaskan kenapa dan mengapa anak-anak perlu tinggal di asrama.

Isu pelajar yang tinggal di asrama perlu pulang ke rumah masing-masing setiap hujung minggu, tidak menimbulkan masalah setakat ini. Along masih boleh pulang berjalan kaki. Jarak asrama ke rumah lebih kurang 1.5 km. Itu kira saat-saat terdesak le. Berjalan kaki!

************************
Antara kelebihan tinggal di asrama:

1. Memberikan mereka pelajaran pertama untuk berdikari.. Walaupun tidak pernah ke sekolah asrama, tapi melalui pemerhatian, penceritaan didapati pelajar yang bersekolah di asrama lebih mudah untuk berdikari..

2. Pembelajaran lebih tersusun. Melalui penekanan dan jadual waktu pembelajaran, mereka memiliki tempoh pembelajaran yang lebih teratur dan seimbang..Dengan kegiatan riadah yang dilakukan memberikan keseimbangan diantara kecerdasan minda dan kecergasan fizikal.

3. Lebih berdisiplin. Melalui jadual waktu yang ditetapkan pelajar-pelajar akan lebih menghargai waktu dan mampu mendisiplinkan diri mengikut tempoh ditetapkan.

4. Kurang ‘kejutan budaya’ ketika melangkah ke alam universiti. Melalui pengalaman di sekolah asrama, kebanyakan dari mereka tiada masalah untuk menyesuaikan diri dengan suasana pembelajaran di IPT.

5. Ibu bapa dapat menjimatkan kos..Melalui asrama, ibu bapa dapat mengurangkan kos ‘duit saku’,'duit pengangkutan’ dan sebagainya..

6. Lebih cemerlang dalam pembelajaran..Walaupun tetap ada yang tercicir namun peratusan kecil.. Malahan kebanyakan pelajar asrama mendapat keputusan yang lebih baik dari sekolah biasa..

Sumber : Liga Kampung
Continue Reading...

Jan 11, 2010

Aku dah terlupa?

Alhamdulillah, aku dikejutkan dari lamunan. Umpama lamunan terhenti, di zaman rock kapak suatu waktu dulu. Kejutan yang dibuat oleh RADIOKITA di ruangan Meh Borak, benar-benar membuatkan aku tersentak.

Sapaan daripada Ketua Konti, RadioKita

Aku juga umpama telah pinggirkan peranan aku di sana. Maklumlah, kehidupan seharian membuatkan aku terabai dengan tanggungjawab aku. Hakikatnya, itulah nickname aku bermula dengan rakan--rakan lama aku dengan panggilan DakLan.

Nama ni fofular ketika aku berada di Melaka sewaktu ikuti KSPK di IPPM. Perkataan 'Dak' itu sememangnya terkenal untuk panggilan mesra untuk lelaki. Itulah dia Dj DakLan.. hehehheh.

Dj Lawa, ko idup lagi ke? Hehehhe. Ko le yang perkenalkan aku untuk menjadi seorang Dj di alam maya. Terima kasih kawannnn.... Link untuk RadioKita, klik di sini.

Aku perlu menyapanya semula. Aku perlu update kan apa-apa yang patut di sana. Nampak gayanya, aku sudah tidak boleh memegang jawatan di konti Radio 5 lagi. Errmmm... mungkin penerbit perlu mencari pengganti aku di konti 5.

Senarai Ketua Dj mengikut negeri masing-masing.

Kisah ini berlaku tahun lepas. Aku memegang peranan di Radio 5 - area selatan. Kini, aku telah berada di Perak. Malah, radio di Perak juga telah ada 'orangnya'. Apa-apa pun aku perlu menghubungi Ketua Konti untuk melihat perkembangan dan mencari peluang baru. Insyallah, aku akan hubunginya nanti. Mungkin lewat-lewat malam le sikit.

Continue Reading...

Op Bersih 2009

Bersihkan apa yang ada bagi tahun 2009. Tak kira berapa yang ada, selagi tidak berusik, jom kita bersihkan. Untuk tahun ini, RM9xx.xx adalah jumlah untuk membersihkan apa yang ada... Moga-moga dimurahkan rezeki untuk tahun 2010. Insyallah.

Hari ini selesaikan beberapa urusan di Kuala Kubu. Sementelah berada di sana, aku kunjungi Pusat Zakat di Kuala Kubu. Tak kira le di mana jua tempatnya, yang penting proses membersihkan apa yang ada tertunai. Alhamdulillah.
Continue Reading...

Jan 9, 2010

Kuatnya pengaruh MADU!

Madu oh madu... kaulah penawar, kaulah racun!. Kau mampu membuatkan aku terangsang atau lesu untuk aktiviti yang aku lakukan... Keluarga aku jua memerlukanmu. Begitulah pengaruhmu terhadapku. Akibat pengaruhmu yang kuat, usahlah kau dalam golongan MADU PURA (tidak asli).


Itulah bait-bait ayat yang membawa konotasi bergantung pada persepsi dan pengalaman masing-masing. Bait-bait itu juga bergantung kepada siapa yang berkata dan siapa yang mendengar dan menafsirnya. Sebab, tafsiran maksud adalah berbeza-beza.

**********
Khamis lalu, hp Cokia berbunyi menandakan sms telah diterima:

Salam, makan madu untuk ubat batuk. Kat Kalumpang, kedai basikal. Ada jual madu asli. dr ust selamat.

T.kasih atas ingatan. Akan diusahakan untuk mencari dan membelinya. - azlanlin.

**********
Hari ini, jam 10 pagi, aku sekeluarga, baru berkesempatan merayau semula ke Kalumpang untuk mendapatkan madu asli seperti yang disebut oleh Ust Selamat. Jika dilihat kedai basikal tersebut memang tidak disangka, madu ada dijual di situ. Aku berhentikan kereta apabila melihat susunan botol yang tercatuk di atas rak bersebelahan dengan stok-stok alatan basikal.

"Ini madu asli loooo..," jelas apek itu.

"Macam mana mau tau madu asli atau bukan?" aku ingin tahu.

"Ini macam. Lu goncang ini botol ampat kali. Satu..dua..tiga..ampat," sambil mengoncang botol seperti yang diperkatakan. Dia mula meletakkan botol di rak semula untuk melihat bukti bahawa madu itu adalah asli.

Aku tersenyum sambil mengangguk-angguk. Mata masih tertumpu ke arah botol itu.

"Belakang, lu tengok. Nanti dia sulah ala buih putih-putih", apek itu mula tunjukkan ke arah buih-buih yang sedang membentuk di tengah-tengah botol madu.

"Lu tengok ini haaa... semut talak mali. Ini sulah tumpah, semut talak mali tau", jari telunjuknya menghala ke arah bekas madu yang tertumpah atas raknya.

"Apa pasal tak ada?", aku masih inginkan jawapan lanjut.

"Ini la oli punya. Talak camput-camput. Lain olang, ada camput itu gula. Tebu manis, mali punya. Gua talak itu macam", terangnya dengan jelas.

"Mana dapat?". Aku masih menjolok.

"Gua ambik sendili dalam gua punya kebun. Satu tahun ampat kali. Gua ada hantat di Selangor." jelasnya lagi.

Gua, umot sulah 70 tau. Pagi, pukot lua, gua sulah pigi kebun. Potong getah. Balik kebun sulah bukak ini kedai. Ini gua punya keleja hali-hali. Boleh ka kalau gua sulah tua mau bikin ini macam punya keleja? Ini madu memang hali-hali gua makan punya", terangnya sunguh-sungguh.

"Waaaa..sudah 70 tahun aaaaa. Sihat lagi. Kuat lagi. Muka pun talak nampak tua oooo. Bagus la." pujian terpacul daripada mulut aku.

Apa yang dia nak ceritakan, itu haknya. Aku tidak menyanggah. Yang penting, aku jumpa juga kedai basikal yang dicadangkan oleh Ust. Selamat.

Aku capai sebotol madu lebah asli. Berunding harga. Aku capai sebotol lagi apabila teringatkan 'seseorang' yang kerap batuk-batuk apabila berehat di belakang rumah . Berunding harga lagi.

"Apek, kita kan mau jadi kawan lama, kan?" sambil lurut-lurut bahunya yang hanya bersinglet.

"Ok la..ok la...". Dia membungkus 2 botol madu asli dengan kertas surat khabar lalu dimasukkan ke dalam beg plastik.


"Ini botol aaaaaa...lu jangan simpan dalam peti ais. Nanti dia punya gas abis lorrr. Buih sulah talak", terangnya lagi sambil mengunjuk bungkusan botol kepada aku.

Agak banyak petua yang diberikan. Cara meminum dan sukatan untuk dijadikan amalan. Bagus tu. Alhamdulillah. Tercapai juga hasrat untuk mendapatkannya.

**** Banyak khasiatnya berkaitan madu.

Info tentang madu ada di sini.
Continue Reading...

Emosi yang beremosi..

Impak di luarjangka akan berlaku apabila emosi menguasai minda dalam melaksanakan tindakan. Tindakan yang dibuat pastinya sesuatu yang sekadar memuaskan emosi. Lantas, ianya menimbulkan sesuatu masalah lain sedangkan masalah pokok tidak juga selesai. Apa-apa pun kebiasaannya, tindakan sebegini diambil setelah tidak dapat melakukan perbincangan. Berpatah arang kata orang. Kadang-kala, perbincangan yang telah dibuat tidak menghasilkan keputusan yang memuaskan pihak-pihak yang terlibat. Ada kemungkinan, adanya perbezaan keinginan yang menyebabkan kekecohan berlaku. Malahan pihak yang terlibat tidak cuba memahami intipati masalah itu. AKhirnya berlakulah sebegini...

*****************

KUALA LUMPUR 8 Jan. - Rakyat diminta menyelesaikan masalah atau perbezaan pendapat menggunakan kekuatan akal dan bukannya melalui tindakan melibatkan fizikal dan material.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Malaysia harus kekal sebagai negara yang tiada unsur keganasan sama ada ia berstruktur atau tidak.

"Sebagai negara yang aman kita (rakyat) harus sama-sama mengelak daripada melakukan sebarang kejadian yang tidak diingini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis penyampaian diploma Maktab Pertahanan Angkatan Tentera di sini hari ini.

Hadir sama Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin dan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Abu Bakar Abdullah.

Beliau mengulas insiden percubaan membakar gereja di sekitar ibu kota sejak awal pagi ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan hari ini mengesahkan tiga gereja di sekitar ibu negara telah diserang dalam masa 24 jam manakala sebuah lagi menerima ancaman.

Menurut Musa, insiden percubaan membakar rumah ibadat itu berlaku di Gereja Metro Tabernacle, Desa Melawati pada pukul 12.30 tengah malam; Gereja Assumption di Petaling Jaya (4 pagi) dan Gereja Chapel di Damansara (9 pagi).

Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata, beliau tidak dapat mengulas lanjut mengenai kejadian itu kerana belum mendapat laporan mengenainya.

Sebaliknya, beliau berharap kejadian seperti itu tidak berulang lagi memandangkan Malaysia sebagai sebuah negara aman seharusnya bebas daripada unsur keganasan.

Sumber : Utusan Malaysia (Dalam Negeri)
Continue Reading...

Jan 7, 2010

Langkah mula: Merungkai Warisan, Merentas Sempadan..

Alhamdulillah, selesailah sudah garapan awal dengan penyediaan ebook berkaitan jurai-jurai salasilah yang diketahui secara lisan. Ebook ini seharusnya dan telah dibaca oleh sanak-saudara terdekat. Asasnya, ebook ini adalah berkaitan gambaran awal untuk memulakan penerokaan selanjutnya dan mencari bukti-bukti nyata. Juga ianya untuk tatapan dan menambah pengetahuan dalam mengeratkan silaturahim yang sememangnya tidak ketahui oleh sanak-saudara yang telah jauh hubungannya. Itu hakikat yang harus diterima oleh semua pihak kerana terpisah oleh jarak tempat dan masa serta tahap pengetahuan. Oleh itu, sewajarnya penerokaan salasilah amat diperlukan untuk pengetahuan anak-cucu dan cicit nanti. Jika tidak dimulakan sekarang, bila lagi?

Justeru, ebook ini bertemakan 'Merungkai Warisan, Merentasi Sempadan'. Sinonim dengan tema ebook, pelbagai tafsiran boleh dibuat secara tersurat dan tersirat. Hanya sanak-saudara yang membaca ebook ini akan mengetahuinya kerana ada penjelasan berkaitan tema tersebut. Hakikat terpisah oleh jarak, email menjadi penghubung sesama sanak-saudara. Alhamdulillah, jarak tempat bukan menjadi masalahnya.

Kulit e-book.

Moga-moga perancangan menjadi kenyataan. Kenyataan akan bermula dengan impian. Impian bermula dengan angan-angan (imaginasi). Oleh itu, jadilah angan-angan Mat Jenin Moden. Boleh ke kenyataan sebegini?

Imaginasilah yang membentuk gambaran minda dan seterusnya, otak akan mengarahkan tingkahlaku untuk melaksanakan imaginasi tersebut. Imaginasi juga membulatkan impian dan seterusnya bergerak ke arah mereliasisasikan untuk impian menjadi kenyataan. Apa-apa pun, usaha yang tinggi dan ketekalan disiplin adalah penjana melaksanakan impian dan imaginasi, Insyallah.... Segalanya adalah daripadaNya. Wallahualam.


Continue Reading...

Pengalaman ke2: Siapakah aku?

Setiap orang memang memiliki rupa dan wajah tersendiri. Dalam pada itu, iras wajah memainkan peranan tentang klasifikasi kelompok rupa dan wajah. Hinggakan ada pendapat lisan yang mengatakan bahawa ada 7 orang yang sama iras wajahnya. Pernahkah anda ketemui 6 orang lagi yang memiliki iras yangs ama dengan anda?

Namun, kelompok wajah inilah yang menjadi tandatanya. Jika berjanggut dan ada nama 'Mohd' di awalnya pasti akan ditahan di Airport US. Ini kerana klasifikasi itu dikelompokkan dan dikaitkan dengan 'penjenayah'.

Kesimpulannya, setiap wajah ada kelompok masing-masing. Ada yang dikaitkan dengan keturunan dan jenis warga. Begitu juga dengan aku. Hehehhe. Inilah dia pengalaman aku...Agak menarik bagi aku. Hehehe

**********************
Pengalaman 1:

Tahun 1992:

Hari Ahad, di kala menaiki bas ekspress daripada Pantai Remis untuk ke Ipoh. Situasi itu, sewaktu hendak pulang ke Maktab Perguruan. Di awal semester masih menaiki bas untuk berulang-alik. Bas yang aku naiki berhenti di sekatan jalan raya berhadapan dengan Balai Polis. Abang polis naik dan melihat wajah-wajah penumpang dalam bas tersebut. Abang polis terus bergerak hingga ke belakang. Abang polis merapati aku.

"Encik, minta IC..", kata abang Polis.

Aku hulurkan IC.

"Kenapa encik?"
.
"Kami nak buat semakan untuk warga asing."
balas abang Polis itu.

"Wajah saya ada iras warga asing ke, encik?" tanya aku sambil tersenyum.

Abang polis tersenyum. Dia hulurkan semula IC aku. Dia berlalu dan turun daripada bas. Aku masih tersenyum. Dalam ramai-ramai penumpang, aku seorang saja yang diminta tunjukkan IC. Hehehhe.

Penumpang di sebelah aku juga ketawa apabila topik itu kami bualkan di sepanjang perjalanan ke Ipoh. Akhirnya, penumpang sebelah aku terus menjadi 'kawan' kerana ia juga sedang belajar di Ipoh ketika itu. Kini, aku pun tak tahu lagi di mananya sekarang kerana terputus hubungan. Masing-masing dengan urusan kehidupan masing-masing.

****************
Pengalaman 2 :

07-01-2010 - 9 pagi.

Aku memasuki biliknya untuk berbincang perihal Rancangan Khas Daerah. Dia menerima tetamu walaupun sedang melakarkan sesuatu di buku catatannya. Perbincangan diteruskan. Akhirnya, dia perlukan sesuatu kepastian. Sememanglah itu sewajarnya. Jika aku berada di tempatkan, begitu juga tindakan aku.

"Maaf ye, saya perlukan tanya juga. Encik memang warga sini?" tanya orang itu.

"Ya, saya." balas aku.

"Saya bukan apa. Saya perlu pastikan bahawa pengambilan ini tidak terlibat dengan bukan warga kita. Maklum le, rupa orang ada macam-macam rupa. Encik pun tahu, yang bukan warga kita pun memang ramai di sini dan rupa mereka memang sama dengan kita. Maaf encik ye." terangnya dengan berhemah untuk mengelakkan persepsi.

"Takpa. Itu satu cara untuk dapatkan kepastian. Betul le tu. It's ok." balas aku dengan tersenyum. Kami sama-sama tersenyum.

Aku tersenyum. Akhirnya perbincangan kami diteruskan berkaitan kemasukan ke sekolah yang ada Rancangan Khas Daerah. Keputusan perbincangan memuaskan. Seolah-olah, saling perlu-memerlukan.

Selesai satu urusan berkaitan itu. Moga-moga, keputusan perbincangan akan ke arah positif untuk hasilnya nanti. Insyaallah.

Continue Reading...

Jan 3, 2010

Sekolah 2010 : Selamat semuanya...

Nampak gayanya, ada hari ini yang telah ke sekolah. Mereka yang ke sekolah dengan tujuan masing-masing. Bagi pelajar, mereka ke sekolah untuk belajar. Bagi ibu bapa yang ke sekolah adalah untuk menjelaskan pelbagai yuran sekolah anak-anak. Bagi cikgu-cikgi pula, pergi ke sekolah kerana itu memang kerja mereka. Ada lagi ke yang masih terasa nak bercuti-cutian? Maklum le, sebulan lebih 'melahu' je kat rumah.

Manakala ada yang akan mula ke sekolah esok hari. Tentunya pelbagai ragam manusia yang akan kita temui ketika itu. Biasanya, aku memang suka hari pertama persekolahan. Aku akan meronda ke kelas-kelas tahun satuAku meronda bersama dengan kamera kompak. Pelbagai ragam ibu bapa dan anak-anak murid. Jangan le pula ada cikgu yang 'meragam' ketika itu. Kepelbagaian ragam itulah yang menarik untuk dirakamkan. Rakaman itu akan di simpan dalam album sebagai sesi pertama persekolahan.

Tapi kini, aku hanya akan ke sekolah pada hari pertama seperti ibu bapa yang lain. Menguruskan persekolahan dan pembayaran yuran anak-anak. Tahun ini, aku akan belajar mengurus anak ke sekolah menengah. Aku lebih berhajat untuk Amira ke asrama SMK Khir Johari dalam Rancangan Khas Daerah. Nampaknya, keputusan untuk itu juga Amira tidak berpeluang. Maka, rayuan akan dibuat pada pengetuanya berkenaan hal itu. Insyaallah le kut.

Anak-anak bujang aku sudah dikerah sejak tengah hari tadi. Baju dan seluar sekola mesti digosok sendiri seperti selalu. Kasut sekolah sudah diikat talinya. Buku-buku sudah dibalut malam tadi. Semuanya dilakukan sebelum malam hari kerana malam ini mereka akan tidur awal jam 10 malam. Ini bertujuan agar mereka tidak perlu lagi menguruskan hal-hal sekolah malam ini.

Mem besor juga sudah ready untuk ke sekolah. Amalan biasa di awal tahun yang menjadi rutin. Takkan tertinggal perihal penyediaan buku rekod dan buku jadual kedatangan pelajar. Kad unik 2010 telah ready dicuci. dan malam ini, pastinya akan lengkap segalanya. Setiap tahun akan ada idea kreativitinya dalam menghasilkan kad unik.

Kad unik untuk buku persediaan mengajar

Kad unik untuk buku kedatangan pelajar.

Tema kad unik tahun ini berteraskan negeri Perak. Warna-warna yang telah MemBesor lakarkan ialah putih, kuning dan hitam. Selari dengan warna bendera Perak! Tahniah MemBesor...

Moga-moga semua berjalan lancar. Jika masih ada yang tergenjot, itu proses biasa....
Continue Reading...

Jan 1, 2010

2010 : Wajah baru..

Nampaknya setahun sudah berlalu. Pelbagai ragam manusia yang telah kita temui. Kepelbagaian ini mematangkan kita dalam menangani watak dan perwatakan secara berhemah. Namun, kita perlu ingat bukan semua manusia di sekeliling kita gemarkan cara kita. Oleh itu, bergantung pada kekuatan emosi dan mentaliti kita menagani asam garam kehidupan kita. Itulah nikmatnya Warna-warni Kehidupan. Hakikatnya, perjalanan terus menghala ke hadapan!

Begitu jugalah dengan laptop putih aku ini. Genaplah setahun, ia menanggung pelbagai software yang telah aku installkan dalam isi perutnya. Hingga senak, sendat dan sesak. Tepat jam 12.01 pagi tadi menandakan aku memulakan projek baru. Format semula laptop agar ia lebih lancar menjalani tahun 2010. Mana-mana perisian yang menyesakkan, telah aku ketepikan. Aku sudah tidak perlukan perisian-perisian yang menyesakkan harddisk. Mana-mana perisian yang hanya digunakan sesekali sahaja tidak lagi aku gunakan. Aku lebih bertumpu memikirkan perisian-perisian yang memberi manfaat urusan harian aku sahaja.

Moga-moga, tahun 2010 memberikan satu mementom yang agak drastik! Perjalanan yang lebih lancar dan berfokus kepada matlamat kegunaan laptop dalam membantu urusan tugasan seharian aku sahaja. Aku mula memikirkan perisian-perisian yang lebih memberi benefit sahaja. Pencarian perisian baru untuk diteroka tidak lagi diperlukan. Hanya berfokus pada kegunaan aku sahaja. Tidak lagi memberi ruang dan peluang pada perisian yang menyesakkan laptop aku.

Paparan desktop dengan perisian windows 7

Oleh itu, jom format laptop. Moga-moga Windows 7 memberi nafas baru untuk memudahkan urusan kerja aku untuk tahun ini.
Continue Reading...
 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template