Sep 7, 2009

Semut Hitam : Antara perlambangan dan petua

Kebiasaannya tak kira waktu musim panas atau hujan, semut hitam akan berjajaran dalam barisannya bergerak dalam kumpulan. Barisan itu sentiasa tersusun dan mengikut langkah yang di hadapan. Tidak pernah memotong, tidak pernah menindas/memotong orang hadapan atau belakangnya. Cubalah kita perhatikan pergerakan mereka.

Pada pemerhatian aku, sama ada di rumah kampung atau rumah teres, barisan semut hitam ini akan jelas kelihatan waima rumah kita yang sentiasa bersih dan terhindar daripada bertaburan sisa makan di lantai. Apatah lagi jika sememangnya berselerakan sisa makanan atau jajan yang dimakan oleh anak-anak kita bertaburan di atas lantai. Pastinya makhluk ini akan meriah memungut sisa itu sebagai stok makanan mereka untuk di abwa ke sarangnya semula. Manakala, jika rumah flat atau kondominium yang agak tinggi kedudukannya, tak tahu la pulak sebab aku belum pernah ada pengalaman menetap di rumah seperti itu.

Sumber : Internet

Kebiasaannya, sikap dan tingkahlaku manusia seringkali dikaitkan dengan sikap dan sifat semut hitam. Tak kira sewaktu segerombolan semut hitam yang menjalar di dinding atau di lantai atau menjunjung makanan. Sikap semut hitam yang rajin, kuat berusaha, bekerjasama, tak kenal penat-lelah siang dan malam adalah sikap dan tingkahlaku yang sering menjadi perlambangan untuk manusia. Sikap-sikap ini menjadi inspirasi untuk manusia dalam menyatakan perlakuan inisiatif ketika menjalani kehidupan seharian.

Namun demikian, ketahuikah kita bahawa semut hitam adalah alat pengesan banjir yang tepat tanpa sebarang kos diperlukan. Malahan pergerakan semut hitam ini mampu menjadi petanda akan berlaku banjir besar khususnya di musim tengkujuh. Dikatakan pergerakan semut hitam yang bergerak ke suatu tempat yang lebih tinggi misalnya dari dalam rumah, semut-semut hitam ini bergerak ke luar rumah dan memanjat pokok-pokok yang lebih tinggi. Pergerakan mereka dalam barisan yang teratur secara beramai-ramai berserta menjunjung stok makan mereka.

Pendapat dan petua ini adalah berdasarkan pengalaman kendiri seorang penulis yang telah tersiarnya artikel berkaitan hal ini di dalam Berita Minggu( Ahad - 1975). Kini, tulisan berkaitan pengalaman beliau telah disemadikan di alam maya untuk dikongsi dengan semua pembaca. Penulis telah mengukuhkan hal ini berdasarkan pengalaman beliau sendiri sewaktu kejadian banjir besar tahun 1970 dan awal 1971. Selepas kejadian itu, pergerakan semut-semut hitam ini menjadi petanda bagi mengesahkan petua ini untuk tahun 1972, 1973 dan 1974 untuk fenomena banjir. Sejauhmanakah kebenaran petua ini?

Aku sendiri belum pernah melihat kejadian ini untuk dikaitkan semut hitam sebagai alat pengesan banjir. Bagaimana dengan rakyat Pantai Timur khususnya di Kelantan dan Terengganu?. Kedua-dua negeri ini amat sinonim dengan kejadian banjir setiap tahun apabila tibanya musim tengkujuh. Pernahkah anda melihatnya?

Atau ada pembaca lain yang mengetahui petua-petua lain berkaitan dengan semut hitam ini? Sama-samalah kita kongsi bersama untuk kita.


5 Coretan Lain:

Anonymous said...

Pertama kali dengar bahawa pergerakan semut hitam adalah alat pengesan banjir yang tepat.

Satu info yang baru bagi saya. Terima kasih.

k hanim

ckLah @xiiinam on 9/07/2009 8:46 AM said...

Salam Ramadhani...

azlanlin on 9/07/2009 3:18 PM said...

To Kunang-kunang:

A'a..saya pun bari ketahuinya. Cuma tak pasti sejauh manakah kebenarannya..

azlanlin on 9/07/2009 3:19 PM said...

To xiinam:

Salam Ramadhana... duit raya mana?

Tirana on 9/08/2009 4:14 AM said...

Cikgu Azlan,

Tak pernah terfikir pulak untuk memerhati dan mengkaji tetang semut hitam dan banjir. Mungkin selepas ini boleh kaji.

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template