Sep 17, 2009

Raya : Pakat anak beranak

Cuti sekolah sempena raya sudah bermula. Projek baru dimulakan. Projek ini projek anak beranak. Projek ini sekadar memeriahkan suasana untuk merasai musim raya. Walaupun sempoi, tetap ianya dilaksanakan.

Petang tadi, aku membeli segala keperluan projek. Cornflake, madu dan margerin. Gula dan cup cake dah memang ada stoknya. Lepas berbuka, anak-anak dah mula bersedia dengan tugasan masing-masing.
Bahan-bahan asas

Jam 10.00 malam, projek bermula. Aku membuat sukatan ikut cawan (aku rembat dalam almari. Mem besor tak tahu). Madu, gula dan marjerin di masukkan dalam cawan masing-masing.

Memula, cairkan marjerin dlm kuali. Kendian campurkan gula dan madu. Kacau hingga gula mencair dan sebati. Ambil cornflake, ramas-ramas sikit utk kecilkan saiz, baru dimasukkan dalam kuali. Gaul hingga sebati... siap! Ini tugasan Amira.
Amira si tukang gaul. Amir sedang beraksi!

Ketika itu, Amirul membentang surat khabar atas lantai. Amir kena susun cup cake yang kosong atas surat khabar. Amira dan Amirul kena masukkan conflake yang manis dan berkilat ke dalam cupcake. Amir pula taburkan chocolate rice atas conflake dalam cupcake. Pandai-pandai le korang. Aku kena peratikan kerja diaorang. Maklum le, siap 2 cupcake, 1 hasil dlm cupcake masuk mulut depa! Cepatnya siap... Sempoi ja, tak dimasukkan daam oven langsung. Apa yang ada jer!. Hehehhe.
Projek pakat adik-beradik

Mem besor jadi pemerhati dari jauh. Ada tugasan tersendiri. Baju raya tukang jahit memang akan siap last-last minute. Sekarang dok ngadap mesin jahit je. Baju tema warna oren untuk tahun ini. Tahun depan warna apa pulak ek?

Oren : warna tema sekeluarga!

Weiiii...bila nak balik kampung ni? hehehhehe.


Bila dah sejuk

5 Coretan Lain:

TokNabe on 9/17/2009 11:43 PM said...

Kata Al-Ghazali :
yang jauh itu WAKTU,
yang dekat itu MATI,
yang besar itu NAFSU,
yang berat itu AMANAH,
yang mudah itu BERBUAT DOSA,
yang panjang itu AMAL SOLEH,
yang indah itu SALING MEMAAFKAN

”Salam Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin”.

sonata anak kancil on 9/18/2009 5:38 AM said...

seronoknya buat projek kuih anak beranak....suke le anak2 ni buat keje ni...1 siap - 1 makan - biase le gitu....nama budak...he3x

selamat hari raya - maaf zahir & batin

Kujie on 9/18/2009 7:48 AM said...

Andai jari tak dapat bersentuh,
tangan tak dapat bersalam,
hendaknya batin kita tetap bertaut,
Minal aidin wal faizin,
Mohon maaf lahir dan batin

Selamat Menyambut Aidilfitri 1430H – Semoga Allah memberkati setiap perjalanan hidup kita. Maafkan segala kekhilafan saya yang ada, yang zahir atau yang batin, yang sengaja atau yang tidak, baik yang tersurat apatah lagi yang tersirat…

Che' Pit on 9/18/2009 11:26 AM said...

hmm teringat masa kecik2 dulu.. mak tukang jahit baju.. baju org semua dah siap tapi baju anak2 pagi raya tu baru siap, ngeh ngeh ngeh..
salam aidilfitri maaf segalanya

Unknown on 9/19/2009 11:52 PM said...

Selamat Hari Raya.... jom makan tart nanas...

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template