Jan 10, 2009

Tambahan Isi Rumah

"Ayah, cepat ayah," panggil Amirul.

"Kenapa?" balas aku.

"Cepat la ayah, meh tengok kat bawah ni," ajakan Amirul membuatkan aku tertanya-tanya.

Aku terasa kalut juga untuk ketahui apa cerita sebenarnya. Sepatutnya diaorang akan ke sekolah. Tengok jam, awal lagi. Baru jam 6.50 pagi. Amirul menarik tangan aku untuk turun ke ruang tamu.

Mem besor dah menyengih apabila memandang aku turun tangga. Mem Besor macam dah tau kelemahan aku. Aku memang meremang bulu tengkok apabila aku melihat hamster dalam sangkar. Membongkok-bongkok badannya seolah-olah mengepung sesuatu.

"Eeiii...apa ni atas lantai!" sergah aku. Mem Besor semakin menyengih melihat gelagat aku. Aku memang penggeli dengan binatang berbulu. Kalu aku yang jadi 'ulat bulu', takpa la. Heheheh.

"Amira, ambik tisu kat atas meja tu. Angkat anak hamster tu masukkan dalam sangkarnya semula," kata aku.

Mem aku dengan kontrol ayunya, mengambil tisu dan mengangkat anak hamster yang terkeluar dari sangkar dan tergolek atas lantai. Mem Besor aku berani la pulak. Ini dah terbalik kot ni... hahhahahah. Tq mem! Dah seminggu, udah beranak hamster tu!

Nampak gayanya, ada tambahan isi rumah aku sebanyak 5 ekor lagi. Kecik-kecik sebesar ibu jari tangan aku. Aku geli sungguh. Ini mungkin fobia aku dikejar anjing sewaktu umur aku 10 dulu. Dikejar sebanyak 6 ekor serentak semasa aku berjalan kaki ke rumah KakYah di Gula Perak dulu. Anjing Tokey Panjang memang banyak betul! Semenjak itu aku memang fobia dengan anjing dan binatang berbulu dan lembik-lembik! Kalu ikan takpa..aku boleh pegang-pegang. Hahahha.

***************************************************

Anak-anak aku dok peghoseh sangkar hamster.

Nampak gayanya, seluruh rumah bawah di rumah aku dah semkain 'bau hancing'. Sesak nafas dibuatnya. Ini gara-gara habuk kayu dalam sangkar hamster. Hamis jadinya! Tak boleh jadi. Mem Besor balik kuliah hari ni, tolong buangkan habuk kayu lama dan gantikan habuk kayu baru. Bekas hamster dicuci. Aku tengok saja. Meremang tengkok dan seluruh badan aku. Mem Besor siap unjuk-unjuk pada aku. Buat-buat nak terlepas pulak. Aku makin geram dengan lawak Mem Besor! Aku cuma tukang ambik gambor je ler....

* Mungkin aku berjiwa lembut, penyayang dan penggeli! Jaga le ko Mem Besor!

4 Coretan Lain:

echah_syed on 1/13/2009 3:10 PM said...

aku pun tak suke segala jenis pets yg berbulu atau pun tanpa bulu :p

aku mmg penakut :(

aQQim on 1/17/2009 9:07 PM said...

lama dah tak jenguk sini..
apa nama mama hamster tue? produktif tul no, seminggu 5 ekor, lepas nie leh bukak kedai juai hamster la plak haha..

azlanlin on 1/19/2009 12:01 PM said...

To Echah:

Aku suka tengok jer..nak pegang..sorry! hahahha

azlanlin on 1/19/2009 12:03 PM said...

To Aqqim:

Awalnya ada idea namanya ChoTeh..sebab gabungan coklat dan putih. Reasonnya: macam Jozan (Johan vs Zizan..). Mcm2 idea budak-budak tu. Nak tergelak pun ada....hahha Last2 sekali dibubuh nama... CoMel..Reasonnya, sebab comel la..

Hantam ja labuuu

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template