Dec 28, 2008

Bukit Fraser - Menyusur Banjaran!

Lepas Zohor - aku, ChentaHati dan Amirul menyusur banjaran menuju ke arah Bukit Fraser. Aku dan Amirul sekadar memakai halmet 'steng' aje. Tak sesuai pulak aku dan memakai halmet fullface. Selama ini, aku sekadar mendengar lokasinya saja. Jengah belum lagi. Aku plan sekadar nak riki view kat atas sana. Apa yang menarik agaknya. Adakah kena atau tidak dengan jiwa aku.

Tiba di Kuala Kubu, aku membelok menghala ke Bukit Fraser. Meneruskan perjalanan hingga ke empangan. Berhenti seketika untuk mengambail gambar Amirul berlatar belakangkan empangan tu.

"Ayah, macam cerita CicakMan 2 la.. Tempat macam ni la, airnya warna hitam!" kata Si Amirul.

"Wa...Amirul ingat noooo! Ni la dipanggilkan empangan air. Air dari sini le yang dihantar ke rumah kita..," balas aku sambil nyengih bila disebutnya CicakMan 2 yang kami tengok sefamili semasa balik ke Kluang minggu lepas!

Sempat juga le perabihkan sebatang rokok sambil memerhatikan keadaan sekeliling. Jalan rayanya luas, ada 2 lorong. Sedap juga layan kona. Hehehe.

Di Empangan Sungai Selangor, Kula Kubu Bharu

Kami meneruskan perjalanan. Dari empangan tu, hanya 32km sahaja lagi untuk sampat ke puncak Bukit Fraser. Cuacanya makin lama makin sejuk. Glove pulak aku tak pakai. Jari-jemari terasa juga sejuknya. Amirul mula menyeluk poket jaket aku smabil memeluk pinggang aku. Sejuk katanya. Jalan raya semakin kecil dan lembab. Hujan renyai telah turun awal tadi. Aku bawa ChentaHati slow saja. Aku pun macam risau juga, maklum le 2 tayar saja. Kalu 4 tayar, tak le kisah sangat. Takkan terbalik. Hehehhe. Aku hanya bawa leih kurang 20-40km/jam je....risau! Walaupun lambat, asal sampai!

Akhirnya, lebih kurang jam, 4.00 petang, aku tiba juga aku di post menunggu. Ada 2-3 buah kereta saja. Bila dilihat pada signboard waktu naik dan turun, waduhhh...pukul 5.00 petang baru dibuka untuk naik ke puncak! Aku dah mula boring. Bab menunggu bukan kerja aku...memang kurang sabar kalu bab itu. Aku mengambil gambar Amirul untuk kenangannya nanti.

Di Post Menunggu

Kereta makin berderet untuk menunggu waktu naik ke puncak. Ada pulak sorang brader dari Ayer Hitam, Kluang dalam perjalanan ke PPangkor. Dia melalui Kuala Lipis dan tiba di post menunggu ini. Berborak le kejap. Dia nak melalui Kuala Kubu untuk ke Lumut!. Aku ajak juga dia naik ke atas puncak dulu.

"Alaaa bang, kita naik jam 5.00 petang. Kita ronda-ronda la kat atas puncak tu. Tengok le apa-apa yang ada. Nanti, jam 6.00 petang kita sama-sama turun le ke Kuala Kubu. Alang-alang dah sampai bang... Boleh jugak kita tahu apa yang ada kat atas sana..menarik ke idak. Kita naik ek?" ajakan aku sekadar menyokong apa yang terpendam dikalbunya.

Tepat jam 5.00 petang, gate mula dibuka untuk naik. Aku mendahului semua kereta sebab aku cilok masa gate di buka. Aku tak beraniiiiiii! Jalannya muat untuk sebuah kereta je! Berkona-kona! Aku bawak slow jer.. Kereta-kereta di belakang aku pun turut slow je sebab aku dah bawa slow! Aku peduli hapa kereta kat belakang aku. Yang penting aku selamat.... Lebih kurang 15 minit, aku tiba di puncak! Sejuk dan berkabus!

Bagi aku, Bukit Fraser ni sekadar tempat utnuk berehat2... Kalu bawa famili, sekadar untuk jalan-jalan dan berehat je le. Berbeza dengan aktiviti seperti di Cameron Highland! Walau bagaimanapun, masih ada beberapa ruang dan lokasi yang boleh diterokai di puncak sana. Klik di sini. Hakikatnya, aku tak punya banyak masa untuk menerokai di ruang sana. Yang penting, aku sempat belikan t'shirt hitam lengan panjang yang ada lukisan view dan tulisan Bukit Fraser untuk mem besor! Juga dibeli batch untuk anak-anak aku! Untuk aku.....aku dapat tiba di Bukit Fraser udah ler! Hehehhehe...

Di Bukit Fraser

Perjalanan pulang, agak lambat. Hujan! Fullface halmet dan glove, aku tak pakai.

"Ayah, hujan tikam muka Amirul la,"

"Sandarkan muka Amirul belakang badan ayah!" balas aku sambil bawa ChentaHati dengan hati-hati. Naik kebas juga jari-jemari aku!

Tiba di Kuala Kubu, aku berehat kejap di Dataran Kuala Kubu. Aku pekena kopi-o dan Horlick tarik untuk Amirul. Aku call brader dari Ayeh Hitam tu. Dia pun dah turun ke bawah, singgah di Petronas Kuala Kubu!

Pastinya Amirul dapat pengalaman! Amir...ko tunggu le ko besor sikit, kompom ko boleh ride dengan ayah! Hehehheheh.

Moral:

Teruskan perjalanan walau sesukar mana sekali pun. Yang penting KITA tahu MATLAMAT apa yang diingini. Kekadang, perasaan takut dan gentar, meracuni minda kita untuk U-TURN! Cuba kita lihat di sekeliling kita, berapa ramai yang U-TURN dalam melakukan sesuatu perkara!

11 Coretan Lain:

Sulamankasihabadi on 12/30/2008 9:50 AM said...

wa..lama dh x g sana.rindu yer...apakan daya niat di hati x mau jejak kaki lagi kat sana...uwaa.

Jie on 12/30/2008 11:19 AM said...

hahaha..akhirnya pergi juga
tak sia2lah sy dok promote


daklan...hari ni sy nk naik cameron highland..jom...hahahah..cuti panjang lagi ni

azlanlin on 12/30/2008 3:32 PM said...

To Ujie:

mcm ada sesuatu yang mencuit perasaan ejr bila sebut Tanjong Malim..kan? Apa ke cite nya tuuu?

azlanlin on 12/30/2008 3:33 PM said...

To Kujie:

Memang best kalu pi berehat kat atas tu? Rasanya kalu seklai pegi, lain kali entah le pulakkkk..hehehhehe! Bukan jiwa berehat kuttt!

Sulamankasihabadi on 12/30/2008 4:23 PM said...

kenangan PAHIT+MANIS=SUKADUKA..
igatkan x mau dok selangor lagi tp makin lari makin dekat lak selangor ni dalam diri ujie...he3

sonata anak kancil on 12/30/2008 10:05 PM said...

tak berkesempatan lagi nak ke sini, ngape jam 5 buka gate? Habis kalau dari jauh nak check in hotel, camana???

azlanlin on 12/31/2008 1:44 AM said...

To Ujie:

Apa kata kalu pengalaman PAHIT+MANIS=SUKADUKA +MASAM = MASAM-MASAM MANIS...tentu agak menarik... boleh gitu?

>> Yang pasti pengalaman pahit yang lalu takkan berulang lagi selagi kita mengambil iktibar atas apa yang terjadi.. kalu lari drp masalah itu, MASALAH le jawabnya...

azlanlin on 12/31/2008 1:48 AM said...

To Sonata:

Ooooo..sebenarnya, proses naik dan turunnya adalah berkala, selang 2 jam.

Misalnya, naik pukul 8.00-8.40, (yang nak turun kena tunggu kat atas). Masa turun pulak, 9.00-9.40 (yang nak naik kena tunggu hingga jam 10) Begitulah keadaannya hingga jam 7.00 mlm kut.

Selepas itu (waktu malam) tiada sekatan lagi...nasib le, rasanya tak dibenarkan kut...

eedany on 12/31/2008 3:30 PM said...

Cantiknya tempat tu!

Salam Maal Hijrah 1430H dan Selamat Tahun baru 2009...

Azam 2008 yg lalu dah tercapai tak? Kalau belum teruskan di tahun 2009. Jangan putus asa ok! :)

Goodbye 2008...
Welcome 2009...

Sulamankasihabadi on 12/31/2008 8:50 PM said...

hehe...masalah yg lari dr ujie.he3 biarkan ia menjadi sejarah idup ujie..sbb ujie nak muzium sejarah hahaha

*SiRibenMerah on 1/04/2009 12:19 AM said...

wahhhh.. bestnya ride ngan chenta hati..
neh la namanya untung.. hikhikhik..

saya blom penah sampai bukit fraser..huhuhuhu..

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template