Nov 22, 2008

Kotak dan kehidupan

Pepagi lagi, mem besor dah gegarkan aku untuk mencari kotak-kotak untuk proses mengemas barang di rumah aku dalam minggu hadapan.

Aku dan anak-anak parking kereta di belakang Giant dekat taman perumahan aku. Aku berhenti tepat dengan longgokan kotak-kotak yang dikumpulkan oleh pihak pengurusan Giant.

"Assalamualaikum cikgu...Lama tak nampak" suara yang aku dengar di sebalik susunan bongkah kayu yang siap sedia diangkut.

Aku lihat pemuda itu menguntum senyuman. Janggut sejemput dan misai yang rapi.. Aku balas senyumannya.

"Wa'alaikum Salam... rasa macam kenal je awak ni" jawabku dengan nada terkejut kerana aku kenal iras-iras wajah pemuda itu.

"Awak kerja di sini ke?"

"A'a cikgu. Kat tingkat 2. Udah 2 tahun cikgu."

"Patut la tak pernah jumpa", balas aku.

"Aku nak cari kotak yang besar-besar sikit nih. Nak simpan barang. Ada ka?", kata aku lagi.

Sememangnya aku berbahasa aku je dengan bekas-bekas pelajar aku. Ini kerana aku tak berminat membina tembok perbualan dengan aku apabila mereka ni telah dewasa sekarang.

"Tak pa cikgu, nanti saya ambilkan." kata pemuda itu.

Itulah perbualan aku dengan bekas pelajar aku. Hampir belasan tahun, aku sering mengajar di 'kelas-kelas belakang'. Tak pernah aku mengajar untuk matapelajaran utama untuk kelas-kelas di hadapan. Bukan mudah sebenarnya untuk mengajar di kelas-kelas belakang. Tak ramai yang gemarkan kelas-kelas seperti itu. Bagi aku, mana-mana kelas pun boleh. Maklumlah, karenah dan tahap mereka cukup membuatkan kita erti sabar dan cool.. Aku lebih gemar memberi pengetahuan dan kemahiran asas untuk mereka. Sering juga bercerita tentang kehidupan dan sering melihat kekuatan dan bakat mereka. Jika nak dijuruskan pada akademik, pastinya membebankan mereka.

Akhirnya, dapat juga beberapa kotak yang besar untuk proses mengemas barang di rumah. Terima kasih kepada kalian kerana kalianlah aku belajar erti sabar dan cool.

3 Coretan Lain:

azza_irah on 11/23/2008 3:15 AM said...

tahniah kerana ilmu yg dicurah terserap dlm diri mereka dan kita sendiri..

azlanlin on 11/23/2008 3:04 PM said...

Alhamdulillah, sama-sama nikmati...

sonata anak kancil on 11/23/2008 10:28 PM said...

Kita serupa - lagu Zainal Abidin. Inilah bekas anak2 didik kita yang 'menghargai' kita. Kelas depan2 - belum tentu dapat macam cikgu dapat ni...

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template