Oct 31, 2008

Tuntutan & Menuntut

Sememangnya kita amat suka apabila menerima sesuatu yang diingini. Itulah kita. Sebaik-baiknya apabila kita menerima, belajar-belajarlah memberi pula pada orang di sekeliling kita yang ingin menerima juga..

Aku ingat lagi, setahun yang lalu. Kerja yang panjat-memanjat sememangnya aku offer diri. Jika tidak, siapa yang mahu bersusah-payah untuk orang lain. Aku juga perlu berguru. Guru aku memang hebat. Semua cerita lalu ada di sini, di sini dan di sini. Mana-mana kerja yang orang takmau buat, semuanya aku sapu. Nampak memang mcm muka seposen tetapi dalam kepala aku ialah demi menuntut ilmu. Semasa nak menuntut ilmu, usahlah diselitnya sifat sombong dan ego, orang takkan ajar... Tambah-tambah pulak, usah le sesekali nak tunjuk pandai (atau memang pandai) pada sifu...ermm, kompom takkan dapat ilmu tu. Oleh itu, muka hemoi, seposen, buat-buat bodoh(entah-entah sememangnya bodo..hahha), tak segan silu nak bertanya...sememangnya akan mudah mendapat ilmu yang dikehendaki...Terima kasih sifu! Ilmu secara praktikal daripada Sifu memang bermanfaat.

Hampir setahun aku tinggalkan ilmu tu, dah macam lupa-lupa ingat. Jenuh juga nak mengingat. Terpaksa godak sana, godak sini..baru dapat! Handphone sifu sentiasa aku hubungi... Kena kompomkan yang straight cabel atau cross cabel. Hehehehhe.

Dalam minggu ini, selesailah sudah tugasan aku dan beberapa org rakan lain yang berminat untuk pelajari ilmu itu. Apa yang dibuat adalah untuk rakan-rakan aku manfaatkan. Alhamdulillah. Seluruh tempat kerja aku dah boleh manfaatkan hasil ilmu tu. Ilmu internet tanpa wayar (wireless) - setting Modem Router, pasang AP, buat kabel sendiri, jenuh juga....

Cikgu Faizal yang menempah ilmu panjat-memanjat.

Minggu sebelum sebelum ini, aku cuma buat yang simple saja tanpa pasang mana-mana kabel untuk luaskan liputan. Just untuk menyeronokkan kengkawan bagi seketika saja. Dapat la juga diaorang ekses internet. Apabila dah ada kengkawan yang bersedia panjat dan memanjat, mudah la sikit untuk nak lebar luaskan liputan.

Mr Ramlan, pekerja di tempat kerja aku juga turut membantu.


Terima kasih kengkawan! Akhirnya, ilmu itu dimanfaat untuk yang bersedia memanfaatkannya. Bagi aku walaupun agak susah payah, ilmu itu semakin sebati...


3 Coretan Lain:

Tirana on 10/31/2008 8:31 PM said...

Cikgu Azlan,

Alah bisa tegal biasa.. Mula-mula buat memang kekok tapi dah lama-lama buat tentu dah sebati dengan diri kan?

azza_irah on 10/31/2008 8:45 PM said...

cikgu..
tahniah..hemoi2 akhirnya berbaloi..
kata org tak cuba tak tahu kan..

echah_syed on 11/03/2008 7:19 AM said...

panjat memanjat ko mmg tererkan..ekeke :p

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template