Oct 1, 2008

Raya Pertama

Allah… Allahuakbar...

Bergema takbir di masjid Felda. Aku, ipar dan anak-anak bergegas ke masjid. Bapa mertua dah maklumkan bahawa tahun ini ramai anak-anak felda balik ke kampung...Sah! memang ramai..ada juga yang takde tempat sembahyang di masjid tu walaupun ada tambahan khemah! Masih ramai yang berdiri di tepi pagar. Sekadar menunggu khutbah Aidilfitri.

Selesai solat dan khutbah, semuanya menghala ke rumah masing-masing. Kami juga begitu. Aku pulak tak berapa kenal orang di situ. Maka sempat bersalaman ngan org-orang tua yang berada di kelompok zon rumah mertua aku je ler...



Biasanya, bila Atuk Paiman balik lewat dari masjid daripada jemaah lain. Bendahari Masjid..perlu kumpulkan dulu sedekah-sedekah jemaah masjid tu. Apabila sampai je di rumah, cucunya dah berbaris untuk bersalaman dan bermaafan. Aku tukang ngatur acara je ler.. termasuk sessi bergambar. Hehheheh. Aku akan berselang-seli ngan mem besar mengambil gambar.



Rutin hari raya di Melaka, aku jadi kepala rombongan ziarah jiran-jiran. Aku akan ngajak ipar-duai untuk ziarah. Siapa lambat akan tertinggal le jawabnya. Biasanya bermula di rumah PakCik Mahat. Kemudian ke rumah Makik Eton, Seterusnya ke rumah Pakcik Rahim. Biasanya di rumah Pakcik Rahim ni aku aku agak lama menyembang sebab menantunya jugak orang Perak. Grik tempatnya. Loghat aku akan keluar..hahahha. Sayangnya kali ni aku tak dapat beraya di rumahnya. Hanya bersalam di tepi jalan dan diaorang dah berada dalam kereta kerana tahun ni agak awal mereka balik kampung.. Akhirnya kami balik semula ke rumah. Mula melayan anak menantu jiran pulak yang bertandang.

Kemudian mem besar call Jamaludin, anak peneroka Felda tu jugak. Junior aku masa di maktab yang sama batch dengan mam besar juga dulu. Aku sefamili bergerak ke rumahnya. Meriah juga. Sesekali berborak ngan kengkawan....



Mem aku maklumkan, ada sorang lagi kawan semaktabnya dulu. Cikgu Asri namanya, mengajar di Bukit Mertajam. Aku minta si Jamal call si Asri tu. Ada di rumah!. Kami bergerak bersama-sama ke rumahnya. Petang tu , aku sefamili pergi ziarah besan mertua aku, Cikgu Amdan di Pondok Batang.

Kemudian kami lajak ke Pekan Tangkak. Si Amira geram kerana kasut rayanya tak ada. Alasan aku mudah saja apabila aku dan mem besar tiba di Melaka semalam.

"Kaki Along takde di Kluang. Kan Along balik awal ke Melaka" dia dengar sambil nyegih-nyegih je.



Maka Mamanya melayan anak dara sorang. Rupa-rupanya taste dia agak mcm org tua-tua.. Aku terus panggil namanya DR AMIRA. Sampai ke malam aku panggil namanya sebegitu. Hahahah.

Malamnya, kami beraya di rumah jiran yang lain. Salah sorang anak jiran tu memang sekepala ngan aku. Asyik merapu dan berbalas cakap je/berbetah. Ligat kepala memikirkan ayat memotong cakapnya! Hahahah. Si Jas ni dulu seorang penagih dadah tegar. Akhirnya , berjaya juga dia menjadi 'orang' semula. Malangnya dia memerlukan alternatif untuk mengelakkan ketagihannya. Apa-apa pun memang best merapu dengannya. Aku dok nyakat nak beli Perdana V6nya. Macam-macam aku belit dia. Geram dia! Hahahah.

"Woi, aku nak pakai la! Ko ingat aku beli, bayar bulan-bulan untuk ko nak pakai ka?" Kami bergelak sakan...

Selesai smeuanya, Si anak sulung aku perlu buat karangan catatan masa untuk Bahasa Melayu, sempena hari pertama! Kalu duduk rumah sambil menonton televisyen, apa le ada dalam karangannya nanti..

Duit Raya anak-anak:

Mem Besar dah sebutkan pada anak-anak. Tak mau beli mainan. Simpan untuk belajar di masa akan datang. Simpan dalam SSPN. Apa itu SSPN? Itu tugas aku pulak untuk menerangkan pada anak-anak! Kenapa dan mengapa tujuan itu... Gambar akan datang perlu diterangkan pada anak-anak agar mereka ada maklumat jangkauan akan datang. Hidup perlu ada arah tuju. Jika tidak, mereka sendiri tidak nampak hala tuju dan arah akan datang. Mula le merewang-rewang pemikiran mereka. Tiada fokus! Gaya penerangan bergantung pada ibubapa, bagaimana level bahasa dan penerangan. Yang pastinya ikut tahap pemahaman mereka. Yang penting mereka tahu tujuannya. Itu le peranan ibubapa. Kita hanya mampu merancang...kan?

Tepuk kepala tanya minda!

1 Coretan Lain:

echah_syed on 10/07/2008 10:17 PM said...

wahh pepel lagik..mmg sweet sgt :)

slm syawal bro..

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template