Aug 20, 2008

Mencanak..

Siang hari, kami sefamili bergelut dari depan ke dapur rumah. Bersepah barang-barang, buku-buku dan tak kurang juga habuk-habuk berselerakan. Ini kerana, ada bilik yang sedang diupgrade untuk anak dara kami. Khas untuknya. Maka banyak le buku-buku yang terpaksa dipunggah, dikumpul dan diletakkan kat luar rumah untuk tunggu lori surat khabar lama mengangkutnya.

Bila bab-bab macam ni, mem besor memang dah tau peel aku, kejap-kejap selsema, kejap-kejap bersin. Hampeh tul aku ni. Memang dia minta tolong aku angkat dan angkut barang-barang yang besar je. Kalu nak mengemas dengan habuk yang berterbangan di udara, memang aku alah. Kompom bersin! Anak-anak teruna aku pun kena ragging juga. Bilik diaorang pun perlu dikemaskan. Kalu idak, aku suruh diaorang tidur kat porch kereta jer.. hahahha. Yang paling syiok ialah mem aku jumpa external hardisk 80 GB yang masih tersimpan dalam kotak. Sempat juga aku formatkan dan buat partition. Kompom akan jadi milik mem besor. Baru aku teringat, aku beli di Melaka thn lepas utk upgrade laptop lama...

Malam hari, selepas Maghrib aku bersiap untuk ke Batu Pahat. Aku ada urusan di sana. Aku pakai jaket kulit yang aku beli kat bundle Taman Intan ngan mem besor petang tadi. Sebelum bertolak, aku call Cikgu Sudin dan Yan yang sedang berehat di Tangkak. Mereka dalam perjalanan dari KL, aku tak ikut diaorang semalam. Mereka berehat melepaskan lelah dan solat Maghrib. Dimaklumkan mereka nak lajak ke Parit Jawa, pekena Asam Pedas Parit Jawa, Muar. Jeles le aku, mana aci.. Aku terus je ajak diaorang lajak ke Batu Pahat je sebab kat Batu Pahat pun ada Asam Pedas Parit Jawa. Lokasi kedai Asam Pedas tu aku pernah makan sefamili beberapa bulan lalu semasa kami merayau-rayau di BP. Settt...

Aku, Akim dan bapa mertuanya dok berborak sambil pekena teh o
Terima kasih Ida. Jaga diri bebaik..

Setelah selesai urusan aku kat BP, diaorang belum tiba lagi. Boring la aku kalau bab menunggu nih. Aku lajak ke rumah Akim. Aku call dia dulu. Kebetulan pula ibu dan bapa mertua Akim ada di rumah dia. Bagus gak tu kerana aku belum pernah jumpa dan berborak lagi dengannya. Sempat la berborak kejap sambil pekena teh o. Dapat jugak basah-basah tekak dan berasap sabatang rokok. Berkelun asap rokok aku dan bapak mertua Akim. Aku ajak juga diaorang lajak ke rumah aku esok petang. Dalam 20 minit, Cikgu Sudin call aku. Diaorang dah sampai. Aku mohon diri dan terus lajak ke Asam Pedas BP. Diaorang dah tolong order untuk aku. Beshnyer..

Sempat juga Cikgu Sudin bercerita tentang tujuan dia ajak aku ke KL semalam. Juga dia ceritakan ruang dan peluang yang dia perolehi. Dia offer kat aku. Insyaallah, aku akan lihat dan kaji tentang ruang dan peluang tu. Ke mana hala tuju dan arah alirannya. Kami bergerak ke Kluang dan tiba jam 12.10 pagi. Kami berpecah dan aku tuju ke rumah aku. Tiba di rumah, mem belum tidur, study PTK katanya. Aku ajak mem besor ngeteh di Warung Tok Uban. Pekena milo tarik...perghhhh!


4 Coretan Lain:

cendawanintim on 8/20/2008 4:05 PM said...

Mencanak????

mak aiiiii, tajuk dia ngeri laaaa..

echah_syed on 8/20/2008 7:19 PM said...

asam pedas parit jawa,muar dgn asam pedas melaka ade beza ke bro..??

soklan skema..hehe :p

arsaili on 8/22/2008 8:58 PM said...

salam..apa kabar saudara? minggu depan dah start mengajar ye

AnnDee on 8/23/2008 5:24 AM said...

salam.. tajuknya wat suspen jer hehe..

btw.. oleh kerana blog neh gempak gak, siler ler amik award kat sinik yea :)

http://anndee72.blogspot.com/2008/08/and-winner-is.html

makaseh..

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template