Jun 24, 2008

Melompat kotak

Banyak prinsip sains ditemui secara tidak sengaja atas sesuatu sebab yang mendesak; kadang-kadang melibatkan soal hidup mati. Barangkali prinsip tuas ditemui oleh seorang penghuni gua. Ceritanya adalah seperti begini:

Pada zaman dahulu, seorang yang tinggal di dalam sebuah gua meninggalkan tempat diamannya untuk mencari makanan. Ketika dia berada di luar, seketul batu yang besar terjatuh dan tertutup pintu gua itu. Apabila orang itu kembali, dia tidak dapat masuk ke dalam gua itu. Batu itu terlalu berat untuk digerakkan. Jika orang itu tidak dapat masuk ke dalam gua itu, kemungkinan besar dia akan mati kesejukan pada waktu malam. Orang itu berfikir dengan kuat. Dia, yang masih mempunyai masa depan yang panjang dan cerah, tidak mudah menyerahkan nasib kepada seketul batu sebegitu sahaja. Setelah banyak kali berusaha melalui kaedah cuba jaya, dia akhirnya berjaya menggerakkan batu itu dengan bantuan sebatang kayu yang panjang. Secara tidak sedar, dia telah menggunakan prinsip tuas (yang kedua).

Dalam keadaan terdesak, otak akan ligat berfikir

Dalam kehidupan sehari-hari, kita sering kali perlu menyelesaikan pelbagai jenis masalah. Tidak semua masalah dapat kita selesaikan dengan kaedah yang biasa. Oleh itu kemahiran berfikir 'luar dari kotak' seperti orang gua itu adalah penting. Pemikiran seperti ini sentiasa menjadi asas kepada penemuan dalam bidang sains. Kita perlu memberi diri kita peluang dan masa untuk memikir dan tidak mudah berputus asa jika bertemu dengan situasi atau masalah yang baru. Kemahiran berfikir boleh dilatih dan akan semakin meningkat jika kita sentiasa mencabar norma (challenge the norm). Banyak kepuasan akan diperoleh jika kita dapat mengawal situasi dan bukan dikawal oleh situasi atas kebolehan kita berfikir.


Sumber : MrYew.
+++++++
:: KOMEN AKU ::
Entri saya yang berkaitan BANYAK CARANYA... adalah salah satu cara daripada pelbagai cara untuk kaedah penyelesaian masalah. Kebanyakan daripada kita termasuk juga saya..kekadang telah meletakkan sesuatu skop boleh dan tak boleh dalam meneliti kaedah/alternatif untuk mencapai matlamat. Situasi ini lebih membantutkan pemikiran kita untuk terus berfikir dalam menyelesaikan masalah dan mencapai matlamat. Ermmmm... fikir-fikirkanlah...

Continue Reading...

Jun 21, 2008

Personaliti kita...

Dalam mengharungi warna-warni kehidupan seharian, tidak dapat larikan diri daripada STRESS! Inilah personaliti diri kita... jenis A atau jenis B... ermmm..

Meh kita kongsi bersama...
Continue Reading...

Jun 20, 2008

Ikatan kekeluargaan

KUALA LUMPUR, 18 Jun (Bernama) -- Walau sejauh mana anak itu tinggal, kasih sayang ibu bapa tetap melekat di hati dan kasih itu jugalah menjadi pengukuh ikatan antara anak dengan ibu bapa.

Namun untuk mewujudkan satu ikatan kekeluargaan yang erat memerlukan satu rentetan hubungan yang baik antara ibu bapa dan anak sejak mereka dilahirkan.



Untuk memahami lebih dekat bagaimana ikatan itu boleh terhasil Abbot Sdn Bhd mengambil inisiatif menjayakan kem "Gain Family Discovery" di Pulau Tioman baru-baru ini.

Kem ini memberi pendedahan kepada ibu bapa yang berkerjaya tentang bagaimana untuk mendidik dan mengasuh anak-anak dengan cara yang betul tanpa memberi tekanan kepada anak-anak.

Ini susulan ramai kanak-kanak kini mengalami tekanan emosi berpunca daripada gesaan untuk memenuhi kehendak ibu bapa tanpa memikirkan keinginan anak masing-masing dan sikap sedemikian perlu diubah.

CARA BETUL DIDIK ANAK

Sememangnya masa membataskan ibu bapa yang mempunyai kerjaya untuk meluangkan masa bersama anak-anak dan ini berbeza pada masa lampau.

Bertemakan "lebih banyak anak-anak belajar, lebih bersedia mereka (anak-anak) untuk menghadapi masa depan", Abbot Sdn Bhd telah mengambil daya usaha untuk memperlihatkan kepada ibu bapa mengenai cara yang betul untuk mendidik anak-anak.

Pakar perunding klinikal psikologi Monash University di Pusat perubatan Sunway, Paul Jambunatahn dalam ceramahnya berkata, kemahiran berkomunikasi serta memahami kehendak anak-anak adalah penting bagi merapatkan lagi hubungan kedua-duanya.

Beliau turut menekankan pentingnya penglibatan anak-anak dalam setiap perkara kekeluargaan di samping mendengar dan beri tumpuan 100 peratus dengan apa yang mereka ingin suarakan.

Ilmu keibubapaan sangat penting untuk diterapkan secara mendalam kepada setiap ibu bapa sekarang tambahan pula kanak-kanak sekarang semakin bijak dan agresif, katanya.

"Tambahan pula kehadiran anak-anak ini merupakan pelengkap dan penyeri bagi rumah tangga. Pasangan suami isteri yang merancang dengan baik terhadap tumbesaran anak mereka kurang mendapat konflik rumah tangga berbanding mereka yang tidak merancang.



"Anak-anak belajar daripada pemerhatian terutama apa yang dilakukan oleh ibu bapa kerana menganggap mereka adalah contoh yang terbaik untuk diikuti", jelas beliau.

Pesanan Paul kepada peserta program agar anak-anak diberi kasih sayang yang mencukupi dan bukan berlebihan.

MAKANAN BERNUTRISI

Peserta juga didedahkan mengenai penyediaan makanan yang sesuai untuk tumbesaran kanak-kanak oleh pakar paediatrik, Dr Chow Su Lin.

Beliau menyarankan kanak-kanak diberi makanan yang berkhasiat seperti sayur-sayuran, buah-buahan serta makanan yang mengandungi nutrien pada setiap hidangan harian.

Makanan yang mengandungi nutrien yang mencukupi dapat membantu kanak-kanak membesar dengan baik, membekalkan sistem imunasi yang kuat untuk melindungi mereka daripada serangan alergi dan jangkitan penyakit.

APA KATA PESERTA

"Kem ini bukan sahaja sebagai satu pengalaman yang unik bahkan mengeratkan lagi hubungan antara anak dan ibu bapa", kata Parameswari, 34, yang disertai suami Palanisamy, 38, dan dua anak lelaki. Parameswari, seorang guru di SMK Raja Shariman, di Perak berpendapat, kem berkenaan mengajar beliau bagaimana hendak mengawal anak yang hiper aktif. Pasangan Muhammad Ikram Ramli, 34, dan isteri Suzana Mat Ropal, 34, dari Kuala Lumpur menyatakan kegembiraan yang amat sangat menyertai program itu. "Usaha saya tidak sia-sia, setiap kali membeli susu buatan Abbot Sdn Bhd, sudu kecil, yang menjadi pertaruhan, saya kumpul sebanyak yang mungkin. Saya memang inginkan percutian yang menyeronokkan ini", kata Suzana ibu kepada dua anak.

Bagi pasangan ini, penerangan yang sangat memberi manfaat daripada Paul akan dijadikan pedoman dan garis panduan untuk mendidik sepasang anak mereka dalam meniti usia remaja.

Boo Meng Liang, 43, berkata, "saya tidak pernah memaksa anak-anak saya untuk mengikut pilihan kami, yang penting mereka sihat. Saya tidak mahu mendidik dan mengasuh anak dengan memberi hukuman memadai dengan nasihat."

Isterinya, Wong Huey Ling, 42, berpendapat bahawa kretiviti anak-anak akan lebih terserlah sekiranya tidak disekat.

Pengurus produk Gain Plus dan Gain Kids, Tee Yok Pee, berkata, pertandingan ini menarik minat lebih ribuan penyertaan berdasarkan pembelian barang-barangan Abbort Lab Sdn Bhd bernilai lebih RM50.

Namun, hanya enam keluarga terpilih untuk menikmati percutian di Pulau Tioman.

-- BERNAMA
Continue Reading...

Jun 16, 2008

Banyak caranya....

Lain orang lain caranya. Ada yang melihat hanya kepada satu cara dan cara itu sahaja yang difikirkannya betul sehingga menutup pintu hatinya kepada cara-cara lain atau orang lain.

Ada orang yang bersedia dengan pelbagai alternatif. Mereka ini apabila gagal dengan satu cara, bersedia pula berpindah kepada cara yang lain.

Ada orang yang melihat kita harus bergerak dengan pelbagai cara supaya lebih besar sasaran yang dapat dilibatkan dan kesannya juga lebih menyeluruh.

Tegasnya tidak ada satu cara yang lebih betul atau lebih buruk daripada yang lainnya sebelum hasilnya dapat dilihat.

Sumber : GuruBashid

+++++++++++++++++++++++++

Komen Aku:

Memang benar atas pandangan GuruBasid itu. Aku pula lebih gemar semasa perlaksanaan sesuatu perancangan atau penyelesaian masalah, perlu ada banyak alternatif agar apa matlamat yang nak dicapai, akan tercapai jua. Jika kita hanya menyediakan satu pilihan jalan penyelesaian sahaja, dan diandaikan tertutupnya pintu penyelesaian itu...jem le kita.... Apa-apa pun..bergantung pada kekuatan kita untuk mengawal suasana sekeliling agar memihak kepada kita...ermmm.

Ada pandangan lain?

Continue Reading...

Jun 15, 2008

Happy Father's Day 2008

Credit: Puisi Kujie
Editing : Azlanlin


Selamat Hari Bapa
untuk:

PakLong di Nenering
PakNgah di Kuching
PakLang di Putrajaya
PakNjang di Pantai Remis
PakNdak di Pantai Remis
PakTeh di PantaiRemis
RamliSani di Manjung

juga kepada PARA SUAMI yang membaca di blog ini.

Juga kepada PARA ISTERI yang sentiasa menjadi penyokong
dan tulang belakang serta tonggak
kejayaan suami dan
keluarga anda.


Terimakasih.

Continue Reading...

Fokus


Dalam satu-satu perancangan tentunya ada matlamat. Matlamat jangka panjang atau pendek, semuanya itu kita yang rancang ... cuma keputusan hasil daripada perancangan tu yang ditentukan olehNya. Itu adalah hakikat.

Dalam melaksanakan perancangan yang bermatlamat, kita memerlukan fokus yang mantap! Namun, kita perlu berhati-hati. Pastinya fokus yang dibuat akan ada gangguannya di sepanjang perjalanan menuju ke matlamat. Cuma, kuat hati, kukuhkan matlamat, jitukan minda...insyallah.

Cuba fokuskan pandangan pada titik kat tengah tu?
Selalunya, kita sendiri yang "goyang" dgn gangguan utk mencapai matlamat

Fikir-fikirkan lah...

Continue Reading...

Jun 14, 2008

Semua naik

Musim la ni, musim naik....semuanya naik. Takdak yang turun pun. Alhamdulillah, hujan je yang asyik turun. Hujan rahmat tu. Sempena musim naik ni, kepala pun dah naik pening. Tambahan pulak, dapat saranan daripada abang Putra utk rekacipta kereta baru yang jimat/tak pakai minyak. Naik penin jugak memikirkan. Nah haaa..abang Putra, satu design kereta baru untuk hang. Recond punya...tapi nampak klasik dan bergaya... Kalu nampak kat jalan raya, kompom orang senyum. Senyum ada makna tu...
Ada sesapa yang berhajat nak order, sms kat AbgPutra sebab dia dilantik jadi vendor...cepat, jangan terlambat!
Continue Reading...
 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template