May 16, 2008

Insentif Guru


:: Kemelut DG41 di sekolah rendah terjawab ::


MELAKA, 16 Mei (Bernama) -- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan beberapa insentif untuk guru dalam usaha kerajaan memperkasakan profesion perguruan.

Perdana Menteri berkata bertepatan dengan gagasan kerajaan membangunkan modal insan dan bersesuaian dengan dasar pensiswazahan, kerajaan bersetuju untuk mengambil kira pengalaman mengajar guru semasa dalam skim bukan siswazah D.G.A 29 untuk pertimbangan kenaikan gred secara "time-based" setelah berada dalam skim siswazah iaitu dari D.G.41 kepada D.G.44.

"Kaedah yang akan digunakan ialah setiap tiga tahun pengalaman di Gred D.G.A.29 akan dikira sebagai satu tahun pengalaman di Gred D.G.41, tertakluk kepada had maksimum pengiraan sebanyak tiga tahun pengalaman D.G.41.

Insentif ini merupakan satu tambahan kepada keputusan kerajaan sebelum ini untuk memberikan satu hadiah kenaikan gaji," katanya semasa merasmikan sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan 2008 di sini Jumaat.

Pengumuman beliau disambut dengan tempukan gemuruh lebih 3,000 guru yang hadir. Yang turut hadir isteri Perdana Menteri Datin Seri Jeanne Abdullah, Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Abdullah berkata bersandarkan kepada asas-asas pertimbangan sama iaitu menggalakkan guru melanjutkan pelajaran, kerajaan bersetuju meluluskan cadangan supaya guru Gred D.G.41 yang berasal dari skim bukan siswazah dan memegang jawatan guru besar, dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke Gred D.G.44 selepas tiga tahun berkhidmat sebagai guru besar pada Gred D.G.41.

>> Baca selanjutnya <<

4 Coretan Lain:

Pak Ngah: on 5/19/2008 6:34 AM said...

:: salam... rezeki memasing... alhamdulillah...

echah_syed on 5/24/2008 2:16 PM said...

ramai yg sujud syukur!

azlanlin on 5/26/2008 1:34 PM said...

To PakNgah:

Mmg betul bila sebut rezeki memasing... tapi kan... mcam... hahahhaha

azlanlin on 5/26/2008 1:35 PM said...

To Combi:

Tak kurang juga yg tersungkur... huhuuhuh

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template