Mar 25, 2008

Congratulation...

"Yang... tayar belakang kancil sebelah kiri pancit di sekolah ni..." kedengaran sayup-sayup suara mem besar melalui handphone 'cokia' aku lebih kurang jam 10.00 pagi tadi. Line kat sekolah aku tak berapa clear...

"Ok. Nak betulkan sendiri atau nak minta tolong cikgu2 lelaki yang lain?" tanya aku pula.

"Rasanya nak belajar la...." balas Mem Besar aku.

"Kalu camtu, petang nanti kita tukarkan tayar spare. Untuk balik sekolah nanti cari-cari le kawan untuk hantarkan Yang balik rumah...boleh?" balas aku.

"Ok..beres.."kata Mem Besar tanda setuju.

Maka setelah selesai hantarkan Amira ke sekolah agama jam 3.30 petang tadi, kami berdua ke sekolah Mem Besar semula untuk proses pembelajaran menjadi "pomen emergency". Insiden ni first time semenjak mem menggunakan kereta. Dapat juga belajar ilmu tukar tayar. Mungkin hal ini mudah bagi sesetengah orang.

::Operasi Menukar Tayar ::

Beberapa maklumat mula diberikan. Rakan-rakan sekerjanya di sesi petang mula mengelilinginya. Maklum le time rehat petang. Mem Besar mula mengeluarkan tayar spare kat bonet dan mencari tool yang terselit di bawah tayar. Langkah pertama telah berjaya.

Langkah kedua menyusul. Body kereta mula diangkat menggunakan tool yang ada. Jenuh juga nampak gayanya. Siap duduk bersila lagi. Rakan-rakannya mula bergerak ke arah kelas masing-masing. Loceng tamat rehat telah berbunyi. Mem Besar masih lagi memutarkan tool utk mengangkat kereta. Aku sekadar menyenap gambar jer dan menyengih sambil menyakat Mem Besar. Aku meletakkan selipar sebagai tanda aras agar tayar perlu tergantung. Berjaya juga.

Skru mula dibuka. Jenuh sungguh. Petua diberikan. Skru yang nak dibuka mesti lawan arah jam. Maka, proses memijak tool utk membuka skru dimulakan. Jika nak menggunakan tangan, jenuh la gamaknya. Tak terganjak le skru tu. Fuhhh...fuh...fuh... Tambahan pula, skru tayar diketatkan menggunakan gun elektrik di bengkel kat Simpang Renggam. Terpaksa juga aku melonggarkan sikit skru dengan kederat lelaki. Untuk memudahkan sikit, yang penting asasnya perlu diketahui. Aku masih lagi menyenap aksi-aksi pomen. Berjaya langkah ketiga.

Apabila skru dibuka, tayar yang bocor tu digantikan dengan tayar spare. Aku minta Mem Besar lihat2 pada tayar yang bocor tu untuk mencari punca kenapa tayar itu bocor. "Lorrr...kena paku la Yang..." kata Mem Besar. Tahniah, berjaya juga langkah keempat ini.

Seterusnya, skru diketatkan semula apabila penukaran tayar sudah dibuat. Maka minta Mem Besar mencari kedai tayar bertentangan dengan Hotel Prime City. Itu je yang terdekat dengan sekolahnya. Kami bergerak ke sana dengan kereta masing-masing. Selesai saja urusan menampal tayar, nampak ceria di muka Mem Besar kerana berjaya melaksanakan tanggungjawab sebagai pemilik kenderaan yang banyak jasa kepadanya.

Mem Besar terus balik ke rumah. Aku membelok singgah di kedai kuih-muih di tepi jalan setentang Tadika Al-Husna di Kg Melayu. Lama dah kami tak merasa kuih-muih akak tu... semenjak Amirul meninggalkan sekolah tadika tu 2 tahun lepas. Sempat la aku ambil laksa penang utk aku, bubur kacang kegemaran Mem Besar dan buah melaka untuk Amir yang ditinggalkan di rumah. Hawa makan aku terus tersirap ke minda aku. Aku capai juga lepat pisang, dan lepat ubi. Heheheheh... Hawa makan!

=========================

"Murah je yer....RM5.00 je untuk tampal tayar tu kat kedai tadi..." kata Mem Besar bila aku tiba di rumah. "Padan ke dengan keje budak-budak tu kat bengkel tadi?. Masa try bukak tayar tu tadi...fuh...jenuh la!" kata Mem Besar lagi...

"Tu la... keje pomen. Orang yang tak pernah buat kerja tentang kereta masing-masing, selalu sangat kata "mahalnya ghega" bila pomen maklumkan ghega bayaran yang perlu dibayar oleh pemilik kereta." balas aku...

MORAL : Datang-datang le ke bengkel kereta di JITU AUTO SERVICE CENTRE di Simpang Renggam, Kluang.... untuk mendapatkan perkhidmatan yang terbaik. KEPUASAN ANDA MATLAMAT KAMI.....


11 Coretan Lain:

cendawanintim on 3/25/2008 8:06 PM said...

wah...terer..terer..kagumnyer...

azlanlin on 3/25/2008 9:07 PM said...

allaaaa....cendawanintim pun boleh kalu nak cuba. Bayangkan time tayar bocor tu xde org di sekeliling. Hubby plak berada beratus2 batu... nak panggil hubby gak utk betulkan tayar?
Maka cari2 le kemairan hidup yg asas ttg pnjagaan kereta... boleh kan?

Jie on 3/25/2008 10:59 PM said...

Saya pernah juga tukar tayar sendiri...eeemmm...sy ada pengalaman memandu kereta dari Jb ke KL ikut jln lama....kereta rosak kat Gemas.


skrg pun mmg sy yg bawa kereta ke wordshop..tukar minyak hitam atau tukar tayar baru.

Life orang tak sama, keperluan pun berbeza.... bukan salah sesiapa.

cendawanintim on 3/25/2008 11:36 PM said...

Yer..yer..sepantas kura2 akan ku cari buku2 kemahiran idup tingkatan tiga dulu...hikhik...

echah_syed on 3/26/2008 8:26 AM said...

setakat ni combi tak pernah pancit tyre lagi dah bertahun drive kete..alhamdulilah.

biasa kalo dia nak wat perangai pun mesti dah smpi umah..dia syg kat tuan dia kot...hiks


ketat nak buka skru tu kan sbb kat kedai guna gun elektrik.selalu huby tak suruh bengkel tu buat terlampau ketat.


combi pernah blajo ngn huby pasang tyre cam mem beso hg tu daklan..tapi skrg mcm dah lupe :p


betol laa kan..bkn keje senang nak jd mekanik kete adehh bermain ngn minyak dah skru yg kecik2 bagai..


biasanye huby mesti kasi 'duit minum' kat budak yg handle kete dia.budak car wash pun selalu gak dpt habuan..share rezeki yg kita dpt..tak gitu dakan.

echah_syed on 3/26/2008 8:31 AM said...

eror typing:

dah = dan

dakan = daklan

huhuhu malu aii :(

arsaili on 3/26/2008 9:54 AM said...

amboi...promote nampak..ekeke

muadzlife on 3/26/2008 12:59 PM said...

hmm..terer..saya penah buat sekali dibantu plak oleh owang len...syabass...
bik..
amboi kakjie terer gitu...wa salute lu! :)

muadzlife on 3/26/2008 4:13 PM said...

singgah le ke rumah. ada update pasal forex. :)

MOLY on 3/26/2008 10:03 PM said...

sangat hebat buat sendiri .. kalo saya tatau laaa ....

Yaya on 3/26/2008 10:19 PM said...

ingatkan simpang renggam perak hehehe

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template