Jan 16, 2008

Bakal Menyengat!

Untuk tahun ini, isu bayaran yuran sememangnya menjadi isu besar kepada para ibubapa. Jika dilihat, apa la sangatnya! Maklum le melibatkan duit sendiri. Malangnya, demi pelaburan untuk anak-anak sendiri yang dipertikainya. Jika bayaran yuran di sekolah rendah, hanya RM4.20 saja yang dihapuskan. Justeru, utk lain-lain program demi kecemerlangan anak didik, tentunya memerlukan peruntukan yang besar. Sayangnya, ada segelintir ibubapa yang mempertikaikan kutipan bayaran utk program-program yang telah dirancang utk sepanjang tahun 2008 khususnya para pelajar yg akan menduduki UPSR.

Atas dasar menampung budget, cikgu-cikgu yang ramai kenalan di kalangan korporat, akan menjadi "peminta sedekah terhormat" dengan menebalkan muka untuk memohon sumbangan demi anak didik. Maka, pagi tadi, Cikgu Faizal minta tolong aku dealkan utk berjumpa dengan Pengerusi KGGMMB Johor melalui telefon. Aku sentiasa membantu rakan-rakan setugas demi anak-anak didik. Kami telah dapatkan persetujuannya untuk berjumpa di sebelah petangnya. Sebenarnya, Ckgu Faizal sedang arrangekan program utk pelajar thn 6 - Kem Bestari Sains dan Matematik di Pusat Kecemerlangan Minda Sekakap, Mersing utk 3 hari 2 malam. Untung budak-budak sekarang ni yer...berbeza dengan zaman persekolahan kita dulu!

Jam 4 petang, kami ( 5 orang) berjumpa dengan JK KGGMMB Johor di Restoran Jentayu, Batu Pahat. Yang datang ialah Pengerusi, S/U dan Bendahari KGGMMB Johor. Alhamdulillah, ada sebahagian peruntukan yang diluluskan. Atas dasar itu, baru aku sendiri ketahui banyak maklumat dan fungsi KGGMMB dalam khidmat sosial mereka ini. Ermm..banyak info yang aku perolehi. Kami dimaklumkan bahawa wakil JK dari Kluang telah tidak wujud kerana wakil itu telah berpindah tempat bertugas, maka Kluang menjadi ruang yang bersawang!

Dalam perbincangan itu, Pengerusi KGGMMB berhajat utk menyemarakkan semula daerah Kluang dengan melantik wakil Kluang utk duduk sama dalam JK KGGMMB Johor. Kebetulan GPK1 aku yang datang utk berbincang juga adalah salah seorang ahli KGGMMB, termasuk aku! Bila Pengerusi KGGMMB Johor menyuarakan hasrat untuk mencari wakil Kluang, aku terus mencadangkan GPK1 aku utk memegang jawatan itu. Malahan, secara informalnya, GPK1 aku menjadi "Pengerusi KGGMMB Daerah Kluang"



KGGMMB : Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat

3 Coretan Lain:

echah_syed on 1/17/2008 9:30 AM said...

pasal yuran 'sampingan' mahal tu combi ok jer sbb ade manfaat utk anak2.

tp yang x bape best tu..anak combi wajib beli buku2 latihan yg dilantik oleh pihak sekolah dtg ke sekolah.ini pun ok gak masih bole diterima sbb sebagai buku tambahan laa.

yang x bape best tu..sume buku2 tu x disemak oleh guru2 sbb alasan bz.combi phm cikgu mmg bz giler(huby pun cikgu) tp kalo suruh jwp latihan tp tidak disemak..cmne tu??

ade tu smpi x sempat nak jwp pun..mane yg buku teks..mane kerja kursus la..persatuan lagik.last2 buku tu begitu laa smpi cuti sekolah..

kesian kt cikgu,kesian kt anak2..

~ parents pun kena kesian gak..:p

muadzlife on 1/17/2008 11:58 AM said...

tu lerr...
takpe slow2..
saya x de komplen pasal yuran..
tapi mmg saya menanti free education dipratikan dimlaysia..

Qaseh Bidadari on 1/17/2008 4:37 PM said...

tah bile nak settle...

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template