Jan 4, 2008

Design 2008

Design utk 'mem besar' 2008

Design 2008

Design spt cdgn PakNgah
(ada silau/cahaya
di bahagian atas diamond )

Ini adalah design simple utk nak lekatkan pada kulit depan buku rekod ngajor. Ia amat sesuai utk guru-guru yang membalut buku rekodnya dengan kertas balut hadiah. Kalu tak balut pun masih boleh digunakan design ni...

Sebenarnya, cara sebegini memang aku amalkan sejak 2005 lagi. Akhirnya menjadi ikutan kawan-kawan yang lain.. Apa lagi, aku tinggal ambil order jer... Tahun ni mungkin aku jual sekeping RM5.00 utk kengkawan yang malas nak tulis sendiri guna tangan atau menaip & print komputer kat kertas warna.

Aku suka melihat resam manusia..nak senang dalam apa-apa hal...maka aku wujudkan design tertentu ikut tema yang aku fikirkan sesuai utk tahunnya. Jadi untuk tahun ni, aku ambil design 'diamond' yang menjadi logo utama pada lencana sekolah aku. Createkan bagi nampak profesional sikit...ala...calit-calit jer....

Panduan untuk kengkawan lepasan KSPK IPPM, boleh juga cuba-buat kat sekolah korang. Maklum le lepasan ICT kan? Khusus untuk kelompok 12 di kalangan kengkawan KSPK... bila lagi nak tunjuk garang? Rasanya TokNabe, Raszana, TokMoh & TokNgah tentunya dah ada idea utk buatkan sesuatu .... strategi aku, mudah, simple, dipandang-pandang selalu, dilihat sepanjang tahun!

Cara buat design ni:

Gunakan Adobe Photshop, buatkan saiz 6X4 (inci)...buatla apa-apa design yang patut dan savekan dalam fail - jpg. Then pegi la cuci kat kedai gambar digital mcm cuci gambar digital yang selalu kita cuci tu... biasanya saiz 6X4 tu ialah bersaiz gambar 4R..

Selamat Mencuba!


8 Coretan Lain:

PakTeh on 1/04/2008 9:23 PM said...

Memang lawa design tu. Tak tau la bila PakTeh nak pandai Photoshop ni..

azlanlin on 1/04/2008 10:43 PM said...

::PakTeh
Thanks PakTeh. Design thn ni simple je ttp nak nampakkan imej korporat dan pro sikit. Thn 2007 sblm ke KSPK buat design bunga ros - cikgu pompuan cukup suka....laku beb!

Adobe - PakTeh mmg dah teror sebebnarnya, cuma kurang penumpuan semacam tumpuan PakTeh pada penghonek script dlm blog. Jika ditumpukan sikit, rasanya perghhh!. Kompom tip-top! Cuba-cuba la...

Pak Ngah: on 1/05/2008 6:43 AM said...

:: lawanya... tapi kalau bagi diamond tu berkilau... fuh... makin terangkat le...

azlanlin on 1/05/2008 9:12 AM said...

a'a...betul juga PakNgah. Menarik tu...bleh adjust2 nanti...

Pak Ngah: on 1/05/2008 3:24 PM said...

:: bukannya diamond disilaukan... sebaiknya diamond tu yang menyilaukan... baru betul2 diamond... tak gitu? Atau kena tukar diamond lain kot...

azlanlin on 1/06/2008 3:16 AM said...

To PakNgah:

:: Bersilau dan menyilaukan adalah perkara yang berbeza ikut sudut pandangan masing-masing. Sebenarnya, mana-mana diamond pun mana ada keluarkan cahaya sendiri. Hanya nampak ianya mengeluarkan cahaya apabila ada pantulan cahaya yang kena padanya. Sama juga macam nengok bumi di siang dan malam hari...mcm ada bezalah PakNgah...kata nenek DakLan le..

:: Sampai la ni DakLan masih tak paham-paham apa kata nenek DakLan tu ttg nengok bumi di siang dan malam hari... boleh PakNgah terangkan?

Len Bkn Nama Sebenar on 1/07/2008 9:23 AM said...

mak aih.. buku rekod pun ada design cover yek..
sekolah saya sempoi je semua buku rekod.. hehe..
idea yang menarik untuk diketengahkan.. :)

azlanlin on 1/10/2008 6:37 PM said...

Mem besar pun ada designnya tersendiri utk tahun 2008 nih..tahniah!

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template