Dec 30, 2007

Jendela Johari?

Sambil mengemas2 rak buku dalam bilik tidur, ternampak 3 set buku yang dibeli tahun lepas. Tajuknya, Psikologi Asuhan Keluarga. Menarik buku ini untuk menambah pengetahuan di dada dalam mengharungi "Pelayaran Kita"... Kupasan buku Jilid 1 ini banyak berkisar tentang menimbulkan "Kuasa Megnet Diri" dalam kata lain ialah bagaimana cara mengenali diri sendiri dan menambah kuasa tarikan diri kita terhadap orang lain.

Jendela Johari ini menyingkap 4 bentuk 'diri', tiap-tiap satu diri itu berbeza daripada yang lain-lain. Walaupun berbeza, tiap-tiap diri itu saling pengaruh-mempengaruhi satu sama lain.



::DIRI YANG TERBUKA
Jendela ini menyingkap maklumat asas tentang diri kita yang dibuka dan disebarluas kepada orang disekeliling. Maklumat asas seperti nama, tempat tinggal, agama, bangsa, pendidikan, kegemaran dan sebagainya. Sejauhmana sanggup kita membuka jendela ini ada kesannya pada sejauh mana orang-orang lain sanggup menerima kita. Semakin banyak kita dedahkan maklumat diri kita kepada orang lain, semakin mudah orang lain menerima kehadiran diri kita...

::DIRI YANG BUTA
Jendela ini melambangkan segala macam maklumat berkaitan diri sendiri yang diketahui oleh orang lain tetapi kita sendiri. Contohnya, orang lain ketahui tabiat2 buruk kita, bau badan kita. Sesetengah orang sangat 'buta' tentang dirinya sendiri. Setengah orang takut mendengar pendapat orang lain tentang diri mereka keculai yang baik-baik saja.



:: DIRI YANG TERSEMBUNYI
Jendela ini adalah lambang segala maklumat berkaitan diri kita yang kita sendiri tahu tapi kita tak ingin orang lain tahu. Ia adalah diri kita rahsiakan. Ada orang yang suka memberitahu segala macam maklumat berkenaan diri mereka kepada orang lain. Ada orang, kalu boleh , langsung tidak mahu sesiapa pun tahu apa-apa berkenaan diri mereka.

:: DIRI TANG TIDAK DIKETAHUI
Jendela ini adalah lambang siapa sebenarnya diri kita, tetapi kita tidak tahudan orang lain pun tidak tahu. Kalau kita tidak tahu dan orang lain pun tidak tahu, bagaimanakah kita tahu bahawa diri kita wujud?

1. Ketika kita menyedari beberapa perkara baru tentang diri kita yang tidak pernah kita katakan sebelumnya.

2. Mimpi-mimpi yang kita alami.

3. Ujian-ujian osikologi yang dilakukan di bawah pengawasan pakar-pakar psikologi.



Azlanlin:
Walau bagaimanapun, anggapan terhadap diri kita sendiri sentiasa berubah dari semasa ke semasa. Adakalanya perubahan itu berlaku perlahan-lahan, adakalanya ia berlaku dengan mendadak dan drastik sekali! Terimalah seadanya skala perubahan, namun pembacaan juga dapat membantu perubahn diri kita....Insyaallah...IQRAK!

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template