Nov 11, 2007

Memuji Pasangan

Pasangan suami isteri yang bersikap suka memuji2 pasangan sebenarnya tidak menyedari betapa PENTINGNYA kata-kata pujian. Tradisi saling memuji adalah salah satu cara untuk menunjukkan betapa pasangan suami isteri saling menyayangi antara satu sama lain.



Memang pada awalnya, perasaan malu dan tidak biasa menyelubungi diri atau paling tidak pun ada pasangan berasa rimas dengan kata pujian. Namun apabila kerap dilakukan, ia akan menjadi satu kebiasaan yang menyenangkan.

Diakui tidak ramai suami mahupun isteri yang terbuka dalam memuji pasangan ini. Selalunya mereka lebih cenderung menyimpan SEMUANYA DI DALAM HATI. Sukar untuk meluahkan perasaan mereka bahkan memanggil pasangan dengan panggilan yang mesra seperti SAYANG, masih ramai yang berasa canggung.

Walhal meluahkan perkara positif buat pasangan adalah sesuatu yang cukup baik dan sangan efektif dalam memberi dan menambah keyakinan diri pasangan. Malah luahan pujian juga akan membuatkan pasangan berasa dicintai dan dihargai.

Sebagai contoh apabila seorang isteri mampu luahkan perasaannya pada suami dan menujukkan dalam bahasa verbal maka suami akan mengetahui kelebihan dirinya. Dalam pada itu, suami pula akan berusaha membalasnya dengan mencari kelebihan isterinya pula. Pada tahap seterusnya pula, suami dan isteri akan cuba memperbaiki dirinya.

Dengan meluahkan kata-kata pujian seperti sayang, cantik, abang segak ataupun apa-apa kelebihan lain maka pasangan juga akan TURUT MELAKUKAN PERKARA YANG SERUPA.

Azlan : Kedua-dua pasangan seharusnya memahami antara satu sama lain. Usah terlalu leka dengan pujian yang diterima daripada pasangan sehingga kita lupa bahawa PASANGAN kita juga memmerlukan pujian daripada kita... x gitu?

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template