Nov 24, 2007

Kitakah ini?

Kononnya pada suatu ketika dulu, seorang Maharaja Budin pernah memberitahu kepada penunggang kuda di istananya. Katanya, jika si penunggang kudanya itu mampu menunggang kudanya dan menjelajah ke sebanyak mana benua yang mungkin, maka maharaja itu akan menghadiahkan setiap benua yang dijelajahi itu kepadanya.

Mendengarkan titah maharaja Budin itu, si penunggang kuda itu pun tidak berlengah-lengah lagi terus saja menunggang dan mengerah tenaga kudanya ke merata benua. Dia tidak langsung berhenti menunggang biarpun sedang kelaparan atau keletihan. Dia ingin terus menunggang sejauh yang mungkin.

Tiba di suatu ketika, apabila hampir serata pelusuk benua telah berjaya dijelajahinya, si penunggang kuda itu pun merasakan kepenatan yang teramat. Dia sudah tidak berdaya untuk meneruskannya lagi. Dia akhirnya berada di dalam keadaan tenat. Dia bertanya kepada diri sendiri... “ Kenapalah aku begitu tamak ingin menakluki seluruh benua? Sedangkan hanya sejengkal saja tanah yang kuperlukan untuk mengebumikan jasadku ini....”

Kisah dongeng di atas sama juga dengan kehidupan sebenar kita. Kita bekerja keras setiap hari untuk wang, kuasa dan pengiktirafan. Kita kadang2 tidak menghiraukan kesihatan, masa bersama keluarga dan kita juga lupa untuk menikmati keindahan dan keajaiban alam yang diciptakan Tuhan untuk kita. Kita lupa bahawa kehidupan bukanlah untuk mengejar kemewahan semata-mata, bukan juga untuk mengejar kuasa dan pengiktirafan dunia.

Hidup bukanlah semata-mata untuk kerja. Hidup adalah keseimbangan antara kerja dan riadah, keluarga dan kualiti masa untuk diri sendiri. Sebagai hambaNYA juga, kita seharusnya tahu akan maksud dan tujuan kita diciptakan lalu dihidupkan di dunia yang serba sementara dan fana ini. Hidup ini terlalu singkat, nikmatilah kehidupan dan hargailah kesempatan yang dianugerahiNYA.

Watch your thoughts ; they become words.
Watch your words ; they become actions.
Watch your actions ; they become habits.
Watch your habits; they become character .
Watch your character; it becomes your destiny


Diceduk dan diedit utk renungan bersama : Manjalara

3 Coretan Lain:

PUTRAGABAN on 11/24/2007 8:32 PM said...

Lan
Aku suka cerita ni, sedap, banyak pengajaran. Tapi kenpaaaa la nama maharaja tu Budin...?? Bagi lima sebab...kwanggg54X

TokNabe on 11/24/2007 10:03 PM said...

Budin nama glamer seantero blog....tolong jawab bagi pihak LAN

Norlela Zubir on 11/26/2007 9:00 AM said...

Assalamualaikum Cikgu Azlan,

"Until we make peace with who we are, we'll never be content with what we have."

"A man's best things are nearest him, lie close about his feet."

Petikan dari buku 'Thoughts On... Being At Peace'.

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template