Nov 4, 2007

Menyingkap diri...

Tanggal 17 Okt 1971, lahirlah seorang bayi lelaki bagi pasangan Lin b Che Rus dan CheMah binti Mat Isa, berkulit sawomatang, tangisannya kuat sekali! Kacaubilau orang sekeliling dibuatnya. Mak bidan mengelap kesan darah yang masih melekat di badan. Tali pusat terus dipotong. Beberapa jam selepas bayi itu dilahirkan, uri bayi itu ditanam oleh ayahnya di perenggan tanah.

Bayi itu anak ke-9 dalam keluarganya. Itu sekadar angkanya, hakikatnya pula, 2 orang telah meninggal dunia. Pasangan itu menadah tangan memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi. Cukup sifat, cukup lengkap cuma tidak seperti anak-anak mereka yang lainnya.

"Ayahnya, apa kita nak letak nama dia?" tanya si ibu kepada suaminya.

"Kita gunakan pangkal 'A' juga seperti anak-anak yang lain" balas si suami dengan nada yang lembut.

"Bagaimana pulak dengan anak-anak kita yang ada pangkal M dan R?", tanya sibu lagi.

"Tak pa aiiihhh.... apa ada pada nama jika makna nama tak menentu", balas si suami.

"Apa kata jika kita letakkan 'AZLAN', pangkal 'A' juga kan?", bisik si isteri untuk meminta pendapat suaminya. Suaminya tersenyum dan mengangguk kepala tanda setuju.

Bayi itu dijaga, dibelai, ditatang seumpama menatang minyak yang penuh. Genap 7 hari kelahirannya, arwah Lin mengayuh basikal tua ke Balai Polis untuk didaftarkan surat beranak untuk anak mereka. Azlan diberi nama.

Si ibu sentiasa memberikan susu ibu apabila anak itu menangis tanda kelaparan. Semasa disusukan, kepala bayi itu akan dilurut-lurutkan kepalanya. Walaupun rambut anaknya jarang-jarang sekali, tetap disisir rapi. Hati ibu tetap berdetik apabila memandang kaki kanan anaknya itu.

"Mak takkan biarkan hang berkeadaan seperti ini hingga besar", bisik ibu ke telinga anaknya. Mata bulat bayinya itu seolah-olah memahami kata-kata itu dengan memandang tepat wajah ibunya. Tangan kanan ibu sentiasa mengurut-mengurut kaki kanan anak bongsunya.

Azman, sangat menyayangi adiknya, Penantiannya selama ini dimakbulkan Tuhan. Sesekali Azman akan menggesek kakinya ke kaki kanan Azlan dengan asyik sekali. Kebiasaanya, Azman akan bangun seawal pagi untuk mengesek-gesek kaki kanan adiknya, mungkin itu sebagai tanda kasih sayang seorang abang.

Suatu petang, sewaktu si ibu sedang menungku perutnya sambil ditemani si suami di serambi rumah, si ibu perkuatkan semangat untuk berbincang dengan suaminya.

"Ayahnya, esok kita pergi ke Hospital Taiping ye?", rintih si isteri kepada suaminya.

"Kenapa? Sakit ke si Azlan tu?" tanya si suami sambil menggaru-garukan kepalanya yang tidak gatal.

"Takkan kita nak biarkan dia membesar semacam ini?"

"Ermmm...sat lagi nak pergi Pantai, bolehlah carikan teksi sekali", balas si suami tanda setuju sambil mengurut-ngurut kaki kanan anak bongsunya itu.


==> bersambung...

17 Coretan Lain:

Pak Ngah: on 11/04/2007 1:54 PM said...

:: pembetulan fakta... anak yg ke-9... cuma 7 orang yang masih bernafas... 2 orang dah tiada sejak kecik... Awang dan Azmi iaitu abang dan adik kepada Lebai Yan/Pak Ndak... kalau tak silap la...

azlanlin on 11/04/2007 2:26 PM said...

Memang betoi....sebab dah dibetulkan oleh PakNgah...heheheh

Pak Ngah: on 11/04/2007 2:40 PM said...

:: tak semua bermula dgn "A"... 2 orang terkecuali... sorang di Borneo dgn "M"... dan sorang di Bumi Hijau dgn "R"... hehehe... sesaja nak ganggu kelancaran pengkisahan...

azlanlin on 11/04/2007 2:43 PM said...

hahahahha....malahan memberikan pengkisahan yang sebenar...

TokNabe on 11/04/2007 4:10 PM said...

Perkisahan riwayat sudah bermula....masih menunggu sambungannya.

Unknown on 11/04/2007 4:21 PM said...

Nak minta jasa bagi mesej kat Toknabe, boleh?
Toknabe, napa OD tak boleh tinggal komen dan juga mesej kat blog Toknabe? Penat tau taip. Ni mesti Budin yang block nih... gegegegege... nak duit raya!!

Unknown on 11/04/2007 4:23 PM said...

Salam Azlan, tadi OD bubuh komen rupanya tak keluar.... OD tunggu sambungan kisah yang Azlan tulis tu... mana dia? Tak sabar nak baca!!!

Unknown on 11/04/2007 6:32 PM said...

Erm..Menarik jalan ceritanya..Eh..Pak Ngah ngan Azlan ni adik beradik ke???

Tak sabar tunggu sambungannya nih...;)

azlanlin on 11/04/2007 11:11 PM said...

TOKNABE & DEAN & OD:
Tunggguuu....arap2 di Melaka nanti, line internetnya canteeekkk le...idea tgh mencurah2 mcm air hujan di Kluang sekarang...Kalu idak, weekend depan la pulak gamaknya...hehehhe

DEAN:
kenapa kata azlan dan PakNgah tu adik beradik pulak? ada yang terkait ke atau menagit-ngait? hehhehe

Unknown on 11/05/2007 8:48 PM said...

Erm...sebab komen pak ngah tu seperti menggambarkan ada hubungan persaudaraan antara anda berdua..Saya agak saja...Hehehe.. ;)

azlanlin on 11/06/2007 11:27 AM said...

DeanRadzy:

Ye ker..cuba2 le buka blog PakNgah dan teliti segala maklumat tentang PakNgah..boleh ke?

Anonymous said...

yea.. segerakan penyambungan nya....
x sabo ler...
heh heh

Mak Su on 11/06/2007 2:16 PM said...

hai..assalamualaikum, salam kenal... tumpang baca boleh?

azlanlin on 11/07/2007 2:12 AM said...

EYLA : insyallah, jika ada kelapangan yang mengizinkan...ada...

MAKSU :
sentiasa mengalu-alukan kehadiran maksu....terimakasih kerana sudi jua meluangkan masa untuk mengamati blog ini...sekadar berkongsi pengalaman dan pengamatan! teruskan...

PakTeh on 11/07/2007 4:21 PM said...

Cerita yang hebat, teruskan. Jarang2 ada orang yang boleh cerita senario yg berlaku semasa dia lahir. Jangan lupa pasal "kasut rimau". Kasut klasik hitam belang oren.

Pak Ngah: on 11/07/2007 9:01 PM said...

:: fakta... fokus cerita dan gaya penyampaian pasti menjadikan pengkisahan semakin menarik... cerita selanjutnya sentiasa dinanti dan ditunggu... termasuk menjadi "ayam tambatan" main bola di sekolah dan "di stadium bt 51"... depan rumah.

azlanlin on 11/08/2007 12:19 AM said...

PakTeh:
Cerita kasut rimau dan kasut Johnson pasti identiti yang merangsang minda separuh sedar dalam menguasai tindakan.- mungkin dlm bab 2 @ 3 kut...hehehhe

PakNgah:
Tentunya ayam tambatan main bola friendly game d sek keb segari masih segar dlm ingatan....mungkin jd bab 5 @ 6 nanti kut..


sabo je le....

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template