Nov 2, 2007

Kehidupan O.K.U

Cuba kita renungkan sejenak dan hayati berkaitan tajuk entri ini. Mari kita perhatikan satu persatu tindakan dan gerak geri kita. Apa yang mereka telah lakukan dan apa yang mampu dan perlunya mereka lakukan untuk menempa kejayaan.
Dalam situasi ini, kebiasaanya dalam diri kita, kita hanya mampu melihat dan memberi simpati dengan perasaan. Di manakah nilai empati dan sifat membantu dalam diri kita? Ketahuilah, dalam diri mereka terdetik beberapa perkara yang mereka ingin lakukan tetapi berkemungkinan kerana.....

1. mereka tidak tahu apa yang patut mereka ketahui
2. mereka tidak mampu sedangkan keinginan itu tinggi
3. mereka sukar mendapat ruang yang sedikit dalam peluang yang besar
4. mereka perlu disokong untuk mengukuhkan keinginan mereka

Oleh itu, di manakah kedudukan kita? Ada dikalangan kita yang akan mengatakan...itulah OKU, hanya inginkan bantuan dan sokongan orang sahaja. Malas berusaha, malas bergerak ke hadapan, malas menambah pengetahuan...malas dan bermacam2 malas lagi yang keluar daripada mulut kita. Kekadang, terkeluar juga perkataan "itulah kehidupan" mereka. Tapi...terfikirkah kita tentang kemampuan mereka?

Bayangkan jika OKU itu adalah salah seorang daripada ahli keluarga kita! Pastinya kita akan membantu sedaya mungkin... tetapi mungkinkah?

Tepuk dada tanya minda....

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template