Oct 7, 2007

Sesekali menyibuk & kaki dah tumbuh

Jam 9.30 mlm ni, aku sefamili mencari barang2 keperluan dapur di Giant Kluang. Pelbagai stok telah dibeli. Oleh kerana pembeli-pembeli masih ramai sekitar jam 10 malam, ada pengumuman daripada pihak Giant.

"Waktu operasi hari ini dilanjutkan sehingga jam 11.00 malam, harap maklum."

Maka, makin ramai yang memasukkan barang keperluan masing-masing ke dalam troli. Hampir jam 10.45 mlm, MakTam menuju ke kaunter bayaran. Aku melayan anak-anak di kedai mainan. Tiba-tiba aku menerima sms dr Kapit, Sarawak:

Asmkm. Apa habq semua? Mcm plan raya taun ni, jd ke nak berkmpul di Pantai?

Aku terus call kerana aku. Aku menceritakan rentetan aktiviti yang akan dijalankan di Pantai nanti.. aku juga minta dia refer kat blog aku berkaitan aktiviti hari raya!

Dalam perjalanan pulang, aku singgah di warung Mak Esah di Tmn Sri Kluang. Pekena Mee Goreng Kerang. Lama dah aku tak makan di sana ngan famili. Apa lagi..lepas gian le..

Semasa makan, aku call Zahrin, member aku. Lama dah kami berdua tak mengeteh...rasa-rasanya dah berbulan sejak aku ikuti KSPK ni...Apa lagi, buat appoinment le, jam 11.30 mlm utk kami ngeteh!


*****************

Setelah semua barang yang dibeli, dibawa masuk ke dalam rumah. Aku terus keluar mengeteh dengan kawan-kawan. Rindu sama kawan-kawan oiii.. Kebetulan pulak ada Fiman (member PKG & bsnessman) & Sudin (member politik) ...Kami berborak dari satu isu ke satu isu.

****************
Jam 1.00 pagi, kawan2 bergerak balik. Aku dgn Sudin melencong ke Pasar Ramadhan di bandar Kluang. Kali ini Pasar Ramadhan, dikendalikan oleh Pergerakan Pemuda UMNO Kluang. Pelbagai rintangan yang perlu ditempuh utk tahun ini. Maklum le kerana seluruh Johor, perniagaan berasaskan pakaian tidak dibenarkan.

Maka, Pemuda UMNO tampil ke hadapan untuk menuntut hak mewakili peniaga-peniaga Melayu untuk terus berniaga seperti tahun-tahun sebelumnya. Isu tidak boleh berniaga ini agak panas untuk disebut. Dewan Perniagaan XXXX menghantar memorendom kepada pihak terbabit agar perniagaan ini tidak dijalankan di seluruh Johor.

Bayangkanlah, sehari sebelum puasa, memo dan arahan tidak boleh berniaga dikeluarkan. Apa nak jadi jika peniaga-peniaga yang telah mengeluarkan modal untuk berniaga? Bagaimana dengan barang-barang yang telah mereka modalkan? Pada awal puasa lalu, FRU dan polis berselerakan di kawasan Pasar Ramadhan Kluang untuk menghalang peniaga-peniaga ini untuk berniaga.

Pemuda UMNO Kluang, mengambil langkah bijak dan tersusun untuk teruskan aktiviti berniaga ini. Pelbagai pihak telah dihubungi termasuk beberapa wakil akhbar telah dipanggil. Akhirnya berjaya juga aktiviti Pasar Ramadhan diteruskan. Namun, di Simpang Renggam, Pasar Ramdhan hanya boleh menjual makanan sahaja. Peniaga pakaian tetap tidak dibenarkan! Sunyi le di kawasan Simpang Renggam.

Meronda le sekejap aku di Pasar itu dengan Sudin. Kami berjumpa dengan rakan-rakan lain yang bertugas mengawal selia keselamatan Pasar Ramdhan di kalangan ahli-ahli Putera yang dilatih untuk berkhidmat.

Jam 2 pagi, kami berkumpul untuk berbual2 di warung bagi melayan "adik-adik" yang sanggup bersusah payah mengawal selia.

***********************

Jam 2.30 pagi, aku dpt call drp pomen2 aku, Ijan dan Pejon. Mereka telah tiba di Kluang. Terkejut juga aku kerana mereka belum tidur untuk merehatkan diri. Maklum le esok, mereka masih ada tugas. Aku minta mereka berhenti minum di Restoran Halim Haris di Taman Intan. Aku pula bergerak ke sana untuk melayan pomen-pomen aku.

Apabila aku tiba di sana, aku parking bersebelahan dengan JCK *555. Dah siap 90% rupanya. Selesai melayan mereka, pomen racun aku utk "test drive". Aku ambil kunci dan melayan kepala kami bertiga menuju ke highway Ayer Hitam. Aku menghala terus tol Simpang Renggam. Errrmmm...kaki aku dah tumbuh semula! Best jugak layan kepala test drive. Maklum le enjin Nissan 1.6, auto. Auto ni amat sesuai le dengan gelaran aku sebagai O.K.U!

*********************

Setelah keluar tol Simpang, aku masuh semula higway, aku menuju semula ke tol Ayer Hitam. Sempat la aku berbual dengan pomen untuk meningkatkan kepoweran enjin tu. Rasanya, macam dah tak perlu kut..sebab aku dah makin bertambah garam dalam usia aku..hehheheh. Cukup2 la tu...kan?

Pomen juga sempat order barang utk tugasan esok hari. Aku perlu angkat head utk kancil 850. Turun enjin kata pomen!

Jam 4.00 pagi, aku tiba di rumah...terus kejutkan MakTam dan anak-anak untuk bersahur....

*********************

Selepas itu, belek-membelek pula aku blog sedara-mara dan rakan maya. Blog yang semakin menarik untuk renungan semua blogger ialah Perantau di Perantauan. Silalah ke sana untuk kita menghayati dan meneliti moral yang cuba di ketengahkan oleh penulis...

*********************
Selamat berpuasa...


0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template