Oct 5, 2007

Serah pada yang pakar

Dalam pada melilau di alam maya ini, aku menjumpai entri dlm blog sahabat maya aku. Aku just copy and paste aje kerana apa yang dipaparkan agak menarik untuk direngi bersama.. Kisahnya ialah:

Pada zaman Saidina Abu Bakar, Islam semakin berkembang melalui peperangan. Ketika hendak menakluki Jerussalem dan tanah-tanah di Persia, Abu Bakar melantik Khalid Bin Walid sebagai ketua panglima perang. Tindakan beliau itu sangat tidak dipersetujui oleh Saidina Umar.

"Saya tidak setuju Khalid Bin Walid dilantik sebagai kepala perang," kata Umar.

"Mengapa? Apa alasan kamu?" tanya Abu Bakar.

"Saya tidak setuju kerana Khalid Bin Walid tidak termasuk dalam kalangan orang-orang yang soleh. Dia cuma dirikan solat wajib 5 waktu tetapi solat tahajjudnya kurang. Dia tidak termasuk dalam kalangan orang-orang yang mula-mula berhijrah ke Madinah, " jawab Umar.

Meski pun demikian, Saidina Abu Bakar tetap dengan pilihannya. Apabila Abu Bakar meninggal dunia, Umar mengambil alih pucuk pemerintahan negara. Antara tindakan yang beliau ambil selepas itu ialah memberhentikan Khalid Bin Walid daripada jawatannya.

Khalid Bin Walid dilucutkan jawatan ketika beliau sedang memimpin satu peperangan. Tempatnya sebagai ketua diganti oleh staf beliau sendiri, Abu Ubaidah. Meski pun kurang selesa mengambil alih tugas jeneralnya, Abu Ubaidah tetap menurut perintah yang dikeluarkan oleh Saidina Umar.

Masa berlalu dan Khalid Bin Walid kemudian meninggal dunia. Setelah beliau tiada, Umar menghitung jasa-jasa Khalid Bin Walid kepada agama dan negara. Umar baru tersedar bahawa tiada lagi dalam sejarah Islam orang yang sehebat Khalid Bin Walid dalam memimpin peperangan.

Khalid Bin Walid pernah menentang dua pasukan musuh dari Rom dan Persia, serentak. Walau pun dilihat kurang warak daripada segi ibadah, beliau terbukti seorang panglima perang yang berani dan hebat.

Khalid Bin Walid sangat cekap mengatur strategi dan taktik peperangan. Di bawah kepimpinan beliau, pasukan tentera Islam mencapai banyak kejayaan. Jasa Khalid Bin Walid terlalu besar untuk diperhitungkan.

"Abu Bakar memang bijak," kata Umar. "Untuk mencapai matlamat yang ditetapkan, sesuatu urusan itu perlu diserah kepada orang yang ahli dalam bidangnya," kata Umar lagi dengan perasaan kagum terhadap Abu Bakar.

Saidina Umar akur bahawa orang-orang yang beliau anggap soleh seperti Abdullah Bin Umar atau Abu Hurairah yang dapat menghafaz beribu-ribu hadis, tidak boleh menjadi ketua panglima perang seperti Khalid Bin Walid. Mereka tiada kepakaran dalam ilmu peperangan.

Kisah ini dipetik daripada buku 'Renungan Tasawuf : Manisnya Iman' tulisan Prof. Dr. Hamka.

MORAL:
1. Mengkaji sesuatu sebelum membuat keputusan, kerana kekadang kita dikaburi dengan pandangan mata. "Usah menilai sesebuah buku melalui kulitnya"

2. Dalam sesuatu visi untuk sesuatu tugas, biarlah sesuai dengan watak dan keparan seseorang. Tidak semua orang mampu melakukan semua perkara yang diingini. "Orang yang hebat akan mencari orang yg hebat utk melakukan sesuatu".

3. Cuba kita perhatikan dalam organisasi di tempat kerja kita, ada baiknya diberi tugas mengikut minat dan kepakarannya..

4. Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tiada gunanya.

5. Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati......

sumber : Norlela Zubir>>

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template