Oct 9, 2007

Mengenyam vs Melaram

Tindakan melaram, selalunya nak melawa-lawa ikut minat! Betul ke? Juga adakah tindakan melaram itu datangnya daripada 'mengenyam'. Mungkin juga yer. Namun melaram bila dah tiba masanya juga ada baiknya. Maklum le, jika manusia yang mencantikkan apa yang dah tak cantik dipandang, tak sedap dibawa atau sesaja nak melaram ikut hati...maka bagaimana pula tindakan yang nak melaram kerana nak mengenyam...perlu difikir juga tu.

Jika nak melaram pada kenderaan pula ni, biarlah ikut spesifikasi yang telah ditentukan oleh pihak JPJ. Agar senang hati pabila bertemu "cikgu-cikgu" di laluan jalan raya nanti sempena hari raya ni.

Namun semua tindakan melaram sebaik-baiknya perlu juga mengikut lunas yang telah ditetapkan. Jangan main kromo jer... silap-silap terpalit ke muka sendiri juga. Hasil terpalit yang melibatkan orang lain lagi le merbahaya.

Oleh itu, sesiapa yang ada upgrade enjin-enjin kenderaan mereka, sebaik-baiknya cepat le mohon kelulusan daripada pihak berwajib.

Petang td, aku dengan Mat Kelana menjalankan operasi untuk OKU. Kami ke Pejabat Emigresen untuk membuat paspot antarabangsa. Aku sekadar melihat dan memantau maklumat. Mana le tau, satu ketika nanti aku juga akan sebegitu. Rakan sebilik aku membuat paspot antarabangsa utk 64 mukasurat bagi tempoh 5 tahun. Errmmm...macam, satu dunia dia nak pusing! Maklum le hanya setakat 64 mukasurat je yang boleh dibuat, mungkin akan ambil yang lebih daripada itu jika ada ditawarkan. Semuanya FREE! Adakah aku juga akan ikuti langkah tu? Tunggu.....

Selepas selesai urusan paspot, kami bergerak ke JPJ Melaka untuk berjumpa rakan sekursus aku di INTAN Wilayah Selatan 3 tahun lalu. Inilah kali pertama aku berjumpanya di JPJ Bukit Katil, Melaka. Dah alang-alang ke sana, aku merujuknya tentang pendaftaran enjin kereta yang telah diupgrade. Sebenarnya, mudah aje, tinggal bergantung kepada kita utk melakukan sendiri urusan itu atau kita tiada masa @ tak reti, maka ada pihak tengah yang akan tampil memberi perkhidmatan dengan bayaran yang di luar jangka. Maklum le, jika diceritakan urusan tersebut, sedangkan kita sendiri pun tak tahu maka kita akan menganggapnya susah!

Tindakan kita :

1. Ke Puspakom : membuat pemeriksaan berkaitan enjin yang ditukar
- kosnya hanya - RM40.00

2. Ke JPJ : dapatkan kelulusan dan pengesahan

3. Ke Putrajaya : boleh pos atau pergi sendiri

- Pengarah,
Bahagian Kawalselia Teknik,
Jabatan Pengangkutan Jalan,
Aras 2, Blok D4, Parcel D,

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,

62620 Putrajaya


Jika mana-mana pemilik kenderaan yang baru menukar enjin yang lebih berkuasa, perlu menguruskan pengesahan tersebut dengan cepat! Tetapi dalam tempoh ini, agak sukar dilakukan kerana masa amat suntuk.

Oleh itu, pemilik kenderaan yang terlibat, perlulah menguruskan perkara tersebut selepas raya nanti. Oleh itu, hati-hatilah dalam perjalanan anda semasa pulang berhari raya...Pastikan anda membawa SURAT BERANAK, bukti pembelian enjin dan baru ditukar. Pastikan anda bersedia dengan JAWAPAN-JAWAPAN yang rasional jika ditanya berkaitan hal tersebut.

~ SELAMAT HARI RAYA ~


0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template