Oct 14, 2007

Memancing TIN-TIN..

Raya Kedua
Jam 12.45 tengah hari

Tiba di umah pusaka, PakTeh sibuk mengemas bilik air yang belum sempat dikemaskan sebelum raya. Siap memberus dan mengemop...caya la bro! Wa caya lu!

AjiMan yang khusyuk "menyembur" tanpa menyedari situasi 'candid camera'.

Anak-anak aku pula tak melepaskan peluang bermain pasir. Maklum le kononnya "anak bandar", mana ada ruang dan peluang bermain pasir semacam ayahnya dulu-dulu.

Amirul bermain di depan laman di tengah rembang.

Amir pulak pilih lokasi bawah rumah, tempat sejuk ... bijak..bijak.

Sempat juga aku mengajar cara anak-anak aku mencari TIN-TIN. Tin-tin ni sejenis binatang dalam pasir. Rupanya macam kutu tetapi berkulit lembut. Besar saiznya.

Rupa tin-tin, agak kabur...

Masa aku kecik-kecik dulu rajin juga mencari tin-tin dengan PakTeh, siap menunjuk-nunjuk juga jika perolehi tin-tin yang besar. Bangga woooo..Kalu nak tin-tin yang besar, perlu cari lubang tin-tin yang besar..hahah. Dulu, bawah rumah PakNjang Mat Ston dan bawah serambi rumah lama yang menjadi 'mangsa' longgokan bebudak pencari tin-tin..maklum le tanah berpasir lembut dan sejuk menjadi sasaran.

Cara mencarinya ialah..perlu cari kerengga sebagai pengumpan. Ikat kaki kerengga dengan sehelai rambut. Masukkan kerengga itu ke dalam lubang tin-tin. Pastinya kerengga akan 'kerabat' @ melarikan diri dari lubang tersebut.

Kerengga yang sedang 'kerabat' dinding lubang.

Ketika itulah, apabila tanah tebing dalam lubang tin-tin bergerak-gerak, tin-tin akan menangkap kerengga tersebut. Maka, rambut yang dipegang akan ditarik untuk mengeluarkan tin-tin dari dalam tanah. Kepuasan ketika menarik itulah nikmatnya memancing tin-tin..
Anak-anak aku khusyuk memerhati sebelum memulakan aktiviti memancing tin-tin.

Amirul berjaya mendapat 5 ekor dan Amir perolehi 3 ekor dalam masa 10 minit. Amira sebagai pemerhati saja...sayangnya anak-anak aku pengeli orangnya. Amirul siap menangis-nangis bila aku letakkan tin-tin ditalapak tangannya. hahahah. Pengalaman itu tak mungkin mereka perolehi jika kita tidak perkenalkan kepada mereka. Tentunya pengalaman itu akan melekat di minda mereka dan dikenang-kenang suatu masa nanti.

Itu aku pasti!

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template