Sep 15, 2007

Sepetang Jumaat

Puasa kedua di Melaka dapat diikuti oleh anak-anak. Mak Tam cadangkan aku bawa anak-anak ke bandar Melaka sbb mereka nak tengok tempat-tempat menarik setelah diaorang xplore kat internet sebelum ni kat Kluang. MakTam dapat le mnyediakan juadah berbuka dengan Mak Bariah. Maka petang tu aku membawa anak-anak meronda bandar Melaka. Sekadar melawat dan bergambar. Untuk menghayatinya belum lagi kerana masa tak banyak.

Jam 5.00 petang aku bergerak di FBS melalui Selandar - Durian Tunggal - Batu Berendam dan terus ke bandar Melaka. Kami 4 beranak terus ke Bandar Hilir, di situlah banyak tempat2 yang menarik.


Jika naik beca ni, sekali tawaf di kawasan sekitar cuma RM10.00 untuk pergi dan balik dari Kapal Besar melalui A Famosa dan berpatah balik.


Sempat le aku menerai topi koboi yang dijual kat situ. Maklum le peniaganya takde. Bila aku ternampak tuan punya gerai yg berbaju merah kat belakang nun, cepat2 Amira snap gambar. Then sempat le berborak ttg penghasilan topi tu dengan peniaganya. Cover line...hheheheh....


Anak-anak aku mcm bergambar kat Belanda jer...dihiasi bunga-bungaan yang berwarna warni.


Saja ajak anak-anak bergambar dengan berlatar belakangkan "Kapal Besar", kata Amira.



Kami lajak pula ke Dataran Pahlawan. Cuma sekadar berhenti untuk bergambar. Tidak pula untuk meronda-ronda. Maklum le masa suntuk.


Akhirnya kami sampai juga ditempat yang boleh meronda-ronda. A Famosa tempatnya kat atas bukit. Sebelum tu bergambar le dulu kat depan Bangunan Sejarah Kemerdekaan.


Kat depan Gerbang A Famosa. Ketika ini ramai pelancong dari negara China.


Ketiga-tiga beradik memanjat tangga untuk naik ke atas bukit ke arah bangunan (apa ntah namanya).

Kami lajak pula ke Perkampungan Portugis tetapi tidak bergambar kerana masa semakin suntuk. Di sana ada satu kejutan.

"Ayah, bahasa apa yang diaorang nyanyi tu ayah?", tanya Amirul apabila mereka mendengar nyanyian lagu berbahasa Portugis yang dimainkan di kawasan Muzium Portugis. Kami tidak singgah langsung di kawasan itu. Just pusing-pusing guna kereta jer....

Selepas itu, kami lajak ke Perigi Hang Tuah di Duyong. Sayangnya, tiada singboard langsung di kawasan perigi tu. Sebelum ini, semasa aku ke sana dengan Zuri, kami ingatkan kawasan itu ada anjung rumah orang. Bila ditanya pada peniaga di kawasan itu, barulah aku tahu, itu adalah Perigi Hang Tuah. Mana le signboardnya. EXCO Perlancongan negeri Melaka terlepas pandang kut.
3 beradik bergambar berlatarbelakangkan gambar peristiwa 5 sekawan dianugerahkan pertabalan sebagai Panglima Melaka ketika itu.
Inilah rupabentuk Perigi Hang Tuah. Aku dapat penerangan daripada peniaga di kawasan itu bahawa, air di perigi ini tak pernah kering walaupun Melaka ditimpa musim kemarau. Hairan juga aku, kawasan itu adalah kawasan berbukit. Maknanya mata air di perigi tu agak "power" la kut. Hehehhehe.

Akhirnya, tiba juga masanya untuk kami bergerak pulang. Semasa melalui jalan menuju ke FBS. Aku beri peluang ketiga-tiga anak aku memandu kereta kancil. Seronok tak terkira. Mula-mula Amir, Amirul dan akhirnya Amira. Ada banyak peristiwa lucu semasa ketiga-tiga beradik ni memandu. Seronok tak terkata diaorang apabila dapat memandu.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template