Sep 19, 2007

Mencari Selera

Jam 5.00 petang, hp aku berbunyi dengan bunyi yang "romantik". Tercari-cari aku di mana letaknya hp canggih-manggih.

"Lan, hang nak pi ke?. Ari ni kita ke Pasar Ramadhan Peringgit pulak, macam yang kita rancang semalam", kata Zuri. Maklum le ini le zaman aku patah kaki.

"Jadik.... 15 minit lagi, ok kut?, balas aku.

Ari ni kami bergerak 3 orang je. Zuri, aku dan Choo. Choo pun macam orang berpuasa jugak. Kami meronda dari mula pasar itu hingga ke gerai terakhir sekali. Macam-macam gelagak dapat diperhatikan. Yang paling aku gemar melihat gelagat orang dipasar itu ialah orang berjalan seorang diri sambil mulut tersengeh dan jari bergerak-gerak memicit butang abjad kat hp. Matanya pula sesekali memandang ke depan. Itulah zaman sekarang, pentingnya hp walaupun dalam keadaan bersesak.

Semalam kami bergerak ke pasar ramadhan di Bukit Baru. Semasa dalam perjalanan ke sana, kami ternampak, pasar kat Peringgit. Maka kami masukkan plan utk esoknya (hari ni). Maka kami tunaikan hasrat kami sendiri. MENCARI SELERA di Peringgit!



Tahun ni aku cuba kontrol selera (hawa posa - kata orang kampung aku). Hari ni aku sekadar meronda melihat jualan dan gelgat manusia. Namun aku tetap terpedaya kerana terbeli juga "Rojak Alor Gajah". Rojak Alor Gajah ni memang terkenal kat Alor Gajah, kebetulan pula aku terjumpa kat Peringgit, maka terbeli juga aku untuk tekak aku sekadar RM2.00. Boleh le nak kongsi-kongsi dengan Mohd Kelana, rakan sebilik aku.


Yang menariknya, Choo juga amik peluang mencari seleranya sendiri. Dia ni Chinese Sarawak. Boleh tahan juga dia membeli. Berbungkus-bungkus yang dijinjingnya.


"Amboi Choo, ko membeli mengalahkan orang yang berpuasa", kata Zuri pada Choo.


Choo hanya mampu tersengih saja kerana sememangnya dia yang membeli paling banyak makanan. Wakakakka.

Setelah selesai mencari selera masing-masing, masa masih panjang lagi untuk berbuka. Kami meronda-ronda menghala ke Giant. Ini pun sekadar mengisi masa. Aku lagi la syiok keadaan tu. Aku bukannya reti dok diam. Kena pulak zaman patah kaki ni. Seumpama orang mengantuk di sorongkan bantal le. Terima kasih sifoo Zuri.

Aku ngan Choo bergaya sekejap depan pintu Giant sebelum masuk ke dalam



Inilah Sifoo Zuri dan Choo yang bergerak ke kereta. Choo pula sentiasa menyengih jer.....wakakaka



p/s :

Bila le agaknya dapat aku berjumpa dengan ENFarmasi sementara aku berada di Melaka. Baik juga jika dia menjemput aku berbuka di rumahnya. Tak cukup tapak tangan, Padang Maktab IPPM aku tadahkan. Wakakakka.

0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template