Aug 14, 2007

Wajarkah dengan kambing hitam?

Sambungan entri di bawah:

Apabila kita tercari-cari "orang" untuk dipersalahkan, ketika itulah wujudnya istilah "kambing hitam". Istilah ini adalah simpulan bahasa dalam Bahasa Melayu. Bila disebut simpulan bahasa maka, sesuatu istilah itu diterjemahkan berdasarkan maksud yang "tersimpul" disebalik bahasa itu sendiri. Ini bermakna ada maksud yang tersirat disebalik perkataan itu.

Menurut DBP, kambing hitam bermaksud orang yang dipersalahkan. Seseorang akan dipersalahkan apabila berlaku sesuatu permasalahan semata-mata untuk menanggung segala masalah yang wujud. Haruslah diteliti tentang adakah seseorang itu sekadar pencetus untuk menampakkan sesuatu masalah bergolak sekian lama? Adakah seseorang itu yang mewujudkan masalah tersebut? Adakah seseorang itu perlu menanggung masalah yang sekian lama wujud?

Wajarkah kita apabila sesuatu masalah berlaku, akan ada yang menjadi kambing hitam. Sedangkan pokok permasalahan yang utama tetap tidak diperhalusi dan dileraikan kemelutnya.

Beberapa bacaan tambahan boleh dikembangkan tentang isu ini:

1. Bila digunakan sebagai metafora, kambing hitam adalah orang yang dipilih untuk dituduh sebagai penyebab atas suatu bencana. Pengambinghitaman adalah tindakan yang menyatakan seseorang, sekelompok orang, atau sesuatu itulah yang bertanggung jawab atas sejumlah besar masalah.

Bacaan selanjutnya.
Rujuk : wikipedia

2. Mencari "kambing hitam" atau senantiasa menyalahkan pihak lain merupakan suatu eskapisme yang murah dan tidak produktif. Di dalamnya terdapat kecenderungan menghindar dari kenyataan dengan mencari hiburan dengan situasi rekaan. Fenomena tersebut merupakan salah satu kelemahan sikap budaya.

Bacaan selanjutnya.
Rujuk : Kompas - http://www.kompas.com/kompas-cetak/0605/10/UTAMA/2644084.htm

3. Fitrah manusia sememangnya ingin cepat menghukum, mahu segera mencari kambing hitam dalam berhadapan dengan sesuatu permasalahan. Tetapi teori penyelesaian masalah tidak mengizinkan kita mengambil jalan pintas sedangkan latar belakang permasalahan tidak dianalisis.

Bacaan selanjutnya.
Rujuk : Koleksi Tazkirah (Muslimah) http://members.tripod.com/nuun_qalami79/ctindex_files/tazkirah5.htm

2 Coretan Lain:

Orked on 8/14/2007 7:56 AM said...

Selalunya cara paling mudah org menyelesaikan masalah adalah menyalahkan org lain.

Salam....singgah dari blog hoping pagi² Selasa.

azlanlin on 8/14/2007 10:27 AM said...

ADA BENARNYA: pdgn u juga ada benarnya kerana itu keputusan utk jangkamasa pendek. Wajarkah jika yang menjatuhkan kesalahan itu menjadi kambing hitam di lain hari? Ada komen u?

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template