Jun 16, 2007

Penarik yang menarik

(...sambungan)
Rentas Negeri (3)

Setelah menanyakan pekerja kat Setesen Petronas di Kuala Terengganu tentang hala tuju ke Penarik dengan laluan tepi pantai, aku meneruskan perjalanan. Lepas Magrib, perjalanan bermula lagi.


Bayangkanlah, inilah perjalanan paling jauh yang aku tempuhi. Walau negara sendiri, inilah peluang dengan masa yang terluang untuk aku merasai "nikmat" perjalanan yang penuh makna. Berpandukan peta dan signboard, baru le aku jumpa signboard Maktab Perguruan Batu Rakit yang kebetulannya menghala ke arah Penarik. Sememangnya jenuh, alang-alang dah menuju ke arah yang nak dituju, fokus jangan lari, orang disisi juga perlu support untuk menambahkan sedikit keyakinan dalam menuju arah destinasi.

Laluan ke Penarik juga amat gelap, maklum le jalan melintasi kampung yang tiada lampu jalan.....sabor je ler. Mata sentiasa 'awas' dengan signboard. Sentiasa melihat arah ke Kota Bharu.

Hampir jam 9.15 malam, aku tiba di Penarik. kawasan itu sunyi jer, tak ada orang pulak tu. Aku terpanik sekejap di simpang 3, aku jadi kompius. Belok ke kiri, menghala ke Kota Bharu dan jika aku teruskan ikut laluan yang sedang aku lalui...terus je menghala ke jalan kampung di Penarik. Maklum le malam. Kalu siang, nampak le apa-apa yang patut untuk dijadikan penanda. Aku nekad, terus je jalan menghala ke jalan kampung tu. Aku tak nampak pun signboard tentang apa-apa chalet yang ada, sedangkan aku dah sampai ke Penarik.

Alamak...tengok dalam peta, macam menarik je untuk ke Penarik...waduhhh gawat nih. Jalan juga sememangnya lengang..nekad je ler...

Alhamdulillah, aku ternampak juga signboard chalet "PENARIK INN". Lega...Terus je aku belok masuk ke chelet tersebut. Sekali lalu dipandang macam best, entah le.

"Kling, kling, kling, kling ", aku bunyikan loceng ais krim yang sedia tergantung kat ruangan kaunter di umah (pejabat) chalet tu. Mamat penjaga chalet tu terjengul kat pintu pejabat.

Alhamdulillah, ada juga chalet utk aku sekeluarga. RM40. Cantekkk... tapi apa yang disediakan, aku pun tak tau. Aku berborak kejap ngan mamat tu sementara menunggukan kawannya menyediakan dan membuka pintu chalet untuk aku bermalam.

"Ermm, kat sini ada internet ye dik. Bagus tu, tentunya pengunjung di sini dapat access internet," kata aku sambil tunjukkan jempol ibu jari tanda bagus. Bukan apa, sebenarnya aku ternampak lampu wireless dok berkelip...suka la hati aku. Boleh gak aku bertenet. hehehe.

"Maaf la bang, pagi tadi modem kena petir bang. PC saya ni pun tak boleh acces internet malam ni", kata mamat tu sambil serahkan resit bayaran untuk tempahan chalet tersebut.

Waduh...punah la harapan aku. Aku terus drive ke arah chalet yang ditunjukkan. Aku parking betul-betul depan tangga chalet. Wah...penuh juga chalet di sini. Banyak kereta terceratuk depan tangga chalet masing-masing. Aku keluarkan beg dari bonet. Anak-anak aku menyengeih ja, ternampak katil. Si Along, dah mula nyusun-nyusunkan kat mana diaorang nak tidur. Ada gak tilam lebih... senang aku nak landing.

Aku kerahkan hero-hero dan heroin aku mandi, sebab aku nak ajak diaorang pergi makan malam kat luar. Mamat penjaga chalet ni maklumkan, tak jauh dari chalet ni aku kedai makan. Cantekkk.

Dah siap semuanya, aku sekeluarga ke restoran tu, lorrrr....senang aja ya. Restoran tu berdekatan simpang 3 yang aku kompius awal-awal tadi. Hehehe.

Lebih kurang jam 11 malam, budak-budak tu aku suruh tidor awal sebab aku buatkan satu janji kat diaorang.

"Siapa yang bangun awal esok pagi, ayah bawa pergi mandi laut....best. Siapa yang bangun lewat, ayah tinggalkan ajer....babai...jangan nyesal", kata aku.

"Ayah, tutup la lampu, Amir ngantuk nih!" itu la jawapan spontan dari si bongsu, Amir. Dia ni sentiasa amik peluang apa yang ada. Reaksi dia ni lebih cepat dari abang dan kakak dia. ...

-----------zzzzzzzzzzz--------


"Ayah, cepat la bangun, Along nak mandi laut ni", tersentak aku apabila memandang jam kat tangan aku.

"Lorrr....baru pukul 6 pagi la Along, cepatnya bangun." kata aku kat Along. Semangat betul budak-budak ni. Hahahhah....tu yang menarik tu.

Dah siap semuanya, jam 7.30 pagi aku ngan budak2 menapak ke tepi pantai. Sememang belum ada sesapa lagi kat pantai Penarik tu. Aku ngan anak-anak aku peduli apa...janji layan kepala...mandi laut...



0 Coretan Lain:

 

Blog Archive

About Me :

My photo

i'm everywere
Email : azlanlinn@yahoo.com

E-Journal

Pendidikan ::

* Bahagian Tajaan - Blog
* Bahagian Tajaan - Rasmi
* MPM
* KPM
* Kemudahan OKU
*

target="_blank"

Text

Klik Banner

Warna-warni Kehidupan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template